El tren de Rodalies des de Barcelona amb les víctimes a bord va arribar ahir a la nit com ho està fent el de les imatges. Les persones que en baixen es troben en aquesta plataforma i, per tant, per accedir a la zona platges cal vèncer l'obstacle de les vies. Ara per ara els viatgers tenen dues opcions: aquest pas subterrani que desemboca directament a l'altra banda de l'estació o bé amb aquests ascensors. Alguns testimonis asseguren que el pas subterrani estava saturat i per això les víctimes haurien decidit creuar les vies, salvant aquest desnivell. Va ser llavors quan el tren Alaris procedent d'Alacant els va envestir. El tren circulava en direcció a Barcelona com aquest mateix. JOAQUIM NADAL, conseller d'Obres Públiques "Tots van sortir per on és normal sortir, excepte 30 que van voler travessar les vies. No és ara el moment de catalogar aquest creuament de les vies d'una manera determinada. Simplement no s'havia de fer". L'altre element clau de l'accident el juga aquesta passarel·la superior ara tancada i que permetia també, així com el pas subterrani, accedir a l'altra banda de l'estació. Aquesta via està tancada des de ja fa set mesos. Arran de la remodelació de l'estació, els responsables van decidir tancar-la tenint en compte que ja hi havia el pas subterrani i els dos ascensors. VÍCTOR MORLÁN, secretari d'Estat d'Infraestructures "La señalización estaba bien hecha. Respondía a todas las prospicciones que legalmente tenía que cumplir la estación y al igual que la seguridad de la propia estción y de la accesibilidad. Por lo tanto, tengo que pensar y confiar que el funcionamiento de la estación se ha llevado bien". Les autoritats també recorden els avisos constants des de maegafonia que anuncien el pas de trens que no s'aturen en aquesta estació.

El conseller Nadal ha evitat qualificar les víctimes com a imprudents, però ha volgut deixar clar que la causa de l’accident és que van creuar per on no ho havien de fer. El ministre de Foment, José Blanco, sí que ha fet servir la paraula imprudència per referir-se a l’acció del grup de joves en no fer servir el pas subterrani.

No es pot dir, però, que Renfe no fos conscient del perill que comporten les aglomeracions en estacions com aquesta una nit de revetlla. La companyia ha confirmat que poc després que es produís l’accident, a mitjanit, hauria arribat a l’estació una dotació d’una desena d’agents de seguretat amb l’objectiu, precisament, de controlar l’allau de gent. Aquest agents no van arribar abans perquè la seva jornada pogués cobrir també l’hora del retorn a casa dels joves de la revetlla.

La causa i les circumstàncies de l’accident es dilucidaran en tres investigacions. I és que tant Renfe com Adif han obert els seus expedients d’investigació per tal d’esclarir els fets i les responsabilitats que se’n puguin derivar. Per la via judicial, és un jutjat de Gavà el responsable d’esbrinar les circumstàncies de l’accident i si se’n deriva alguna mena de responsabilitat penal.