Les rondes i els accessos a Barcelona es col·lapsen pràcticament cada dia. Són uns problemes de mobilitat repetitius que treuen temps als conductors, contaminen i fan soroll. El model de mobilitat privada està en dubte però a l’hora de buscar solucions, costa deixar la comoditat del cotxe propi.

Tres quarts de set del matí d’un divendres. La ronda del Litoral ja té aturades al tram marítim, a l’altura del carrer de la Selva de Mar. Una imatge que es repeteix cada dia. I en tota la cua de cotxes parats hi ha tan sols unes 800 persones, segons el càlcul del consultor en mobilitat Màrius Navazo, aproximadament les mateixes que caben en un tren. Assegura que el transport basat en el cotxe no funciona: “La gran diferència entre el cotxe i la resta de mitjans de transport és que el cotxe congestiona molt fàcilment la infraestructura que li facis, per molt que sigui una infraestructura tan gran com les rondes”, diu Navazo.

Per canviar aquesta tendència, cal millorar altres sistemes de transport. Navazo afirma que millorar la infraestructura del tren és una solució a llarg termini però que fan falta mesures més ràpides. Per això proposa utilitzar les infraestructures ja existents com convertir un dels carrils de les autopistes en carrils bus-VAO: “Un carril de circulació pot transportar unes 6.000 persones en hora punta, mentre que un bus-VAO pot portar-ne 28.000”, explica. Considera que la mesura podria donar resultats en un termini de dos o tres anys

Però aquestes o altres solucions semblen encara molt llunyanes. No només per les decisions polítiques que s’han de prendre, sinó per la mentalitat de la societat. “Mai no he vist un sistema que funcioni tan malament però que a l’hora de canviar-lo li surtin tants defensors acèrrims, encara no hem fet aquest canvi de mentalitat”, reflexiona Màrius Navazo.