L’entitat Eixample Respira ha criticat la mesura que està estudiant l’Ajuntament de Barcelona de suprimir la limitació de 30 km/h als entorns de les escoles fora de l’horari lectiu. Recorden que la gravetat dels accidents de trànsit està directament relacionada amb la velocitat i defensen que cal mantenir aquest límit per garantir la seguretat “a qualsevol hora”.

Demanen reduir el límit per sota dels 30 km/h

De fet, van més enllà i aposten per mantenir el límit a 30 km/h en tot l’àmbit urbà. Pel que fa a les proximitats de les escoles, creuen que el límit vigent és insuficient i caldria reduir-lo encara més. “L’Ajuntament hauria de ser més radical, hauria de posar una limitació a 20 o a 10 km/h als entorns escolars”, ha declarat Luca Telloli, membre d’Eixample Respira. Telloli creu que ni tan sols hauria d’haver debat sobre els canvis de limitació de la velocitat: “Els entorns escolars no s’haurien de qüestionar en cap moment, tampoc fora de l’horari”, afegeix.

En aquest sentit, han fet pública una estadística a les xarxes socials en què posa de manifest que “les víctimes mortals tenen lloc només a les vies de més velocitat”. En canvi, a les zones limitades a 30 km/h, els sinistres greus es redueixen al 4,6 %. Sigui com sigui, la limitació als encontorns escolars tenia per objectiu reduir el perill en entorns pacificats on hi ha un flux més elevat de persones, i especialment infants, durant certes hores dels dies feiners.

Creuen que generaria confusió

Eixample Respira ha criticat directament els partits de govern, Barcelona en Comú i el PSC, per estudiar una mesura que mantindria els mateix límit de velocitat només durant l’horari escolar. Fins ara, la regidora de Mobilitat, Laia Bonet (PSC), ha estat la més cautelosa amb qualsevol modificació, i ha reconegut que “és molt més difícil aprendre hàbits si estan canviant les regles del joc al llarg del dia”. Per això, ha demanat que aquest debat es faci “amb calma, rigor i dades”.

Una idea que des d’Eixample Respira recolzen i que, fins i tot, creuen que és més fàcil d’entendre també per als conductors als qui no els hi agradi o no estiguin d’acord amb aquesta mesura. “Tenir velocitats diferents en horaris diferents confon. Tenir una mateixa velocitat és molt més clar i la gent ho entén molt millor”, ha dit Telloli.

Revolta Escolar s’afegeix a la crítica

Revolta Escolar també ha defensat que els 12 radars que ara hi ha en funcionament als entorns escolars es mantinguin actius les 24 hores del dia. Recorda que els accidents mortals en vies on la circulació està limitada a 30 km/h són escassos. A banda dels radars, també demana que es segueixi l’exemple de les ciutats que han implementat més controls de velocitat i que es complementi amb la introducció d’altres elements reductors de velocitat, com són els coixins berlinesos.