Mesures que van massa enllà, o són massa poc ambicioses. Aquestes són les opinions contrastades de les entitats, organitzacions i empreses que han participat aquest dijous a la tarda en el debat sobre les mesures anticontaminació de l’AMB.

Segons Maria García, portaveu de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, les mesures que avui s’han portat a debat són “un pas enrere perquè es parla d’episodis puntuals i cotxes vells i necessitem mesures permanents”. En la mateixa línia ha intervingut Albert García, d’Amics de la Bici, que considera que el pla de carrils bici de l’àrea “no és prou ambiciós”. La FAVB, per la seva banda, ha demanat preveure la possibilitat de bonificar, també, els joves que decideixen no comprar cap vehicle.

Per Seat, però, les mesures es passen de frenada. Víctor Navas, el representant de l’automobilística en la reunió, ha mostrat el seu desacord a incentivar que els ciutadans donin de baixa vehicles i no en comprin més. Per la seva banda, Salvador Guillermo, de Foment del Treball, ha demanat “incentivar l’ús del transport públic sense culpar el cotxe”. Des del Gremi del Motor han volgut recordar l’aportació d’aquest sector a l’economia nacional.

En la seva intervenció, la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, ha exposat la possibilitat d’estendre la xarxa de Bicing arreu de l’àrea metropolitana, com també d’adaptar la xarxa de bus ortogonal més enllà de Barcelona.

L’AMB ja va presentar les propostes anticontaminació que avui s’han portat a debat els darrers mesos del 2016, però avui ha estat el dia d’escoltar el parer dels organismes que integren el Consell de Mobilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Aquest organisme es va constituir al juliol i integra més de 250 actors vinculats, d’una manera o altra, amb la mobilitat.

Es tracta de representants dels municipis que integren l’AMB, però també departaments de la Generalitat de Catalunya, organitzacions sindicals, entitats ecologistes i empreses automobilístiques, entre d’altres.

Restricció de la circulació i targeta verda

L’AMB va explicar al novembre que plantejava restringir la circulació dels vehicles privats més contaminants (sense etiqueta de la DGT) en episodis d’alta contaminació quan se sobrepassin els valors límit en diòxid de nitrogen i partícules.

Al desembre també va fer pública la proposta de crear un abonament gratuït al transport públic per a tres anys en cas que el propietari d’un vehicle contaminant el doni de baixa i no se’n compri cap de nou.