La Guàrdia Urbana prepara un dels dispositius més complexos al qual s’enfronta cada any: el de la Marató de Barcelona. Fa tres mesos que va començar a dissenyar el desplegament de seguretat, en el qual participaran 250 agents del cos, 213 dels quals estaran desplegats el mateix dia de la cursa, diumenge 8 de maig.

És un dels dispositius més complicats que es fan, tant pel nombre d’efectius que posem al carrer, com per la responsabilitat que tot surti bé
Josep Royuelo, responsable de la Guàrdia Urbana de la zona 2 de la Marató Barcelona

La darrera reunió dels responsables de la Urbana, els organitzadors i l’Institut Barcelona Esports per acabar d’enllestir el dispositiu s’ha fet aquest dimarts, amb una trentena de responsables. És l’última trobada de coordinació entre tots plegats, i després, aquest grup seguirà coordinat amb altres organismes que participen del dispositiu, com és el cas del Servei d’Emergències Mèdiques i Bombers de Barcelona.

El responsable de Guàrdia Urbana de la zona 2 de la Marató de Barcelona, que inclou Ciutat Vella, Nou Barris, Sant Andreu i Sant Martí, Josep Royuelo ha assegurat en una entrevista a betevé que es tracta d’un dels dispositius “més complicats que es fan, tant pel nombre d’efectius que posem al carrer, tant pel compromís i la responsabilitat que tot surti bé. I també perquè tot això requereix un temps de preparació perquè tot i que la fem cada any, no s’ha de deixar de fet una avaluació constant, per obres o canvis urbanístics“.

Requereix un temps de preparació perquè tot i que la fem cada any, se’n fa una avaluació constant
Josep Royuelo, responsable de la Guàrdia Urbana de la zona 2 de la Marató Barcelona

44 carrers tallats, algunes vies d’accés a Barcelona

El recorregut de 42 quilòmetres de cursa suposa tallar 44 carrers de la ciutat, alguns dels quals són vies d’accés i sortida a Barcelona. És el cas de la Meridiana o de la Diagonal, entre la plaça de les Glòries i el carrer de Taulat. A més, hi haurà set places afectades, com ara la plaça d’Espanya o la plaça dels Voluntaris. Per tot plegat, des de la Guàrdia Urbana recomanen utilitzar les rondes si s’ha de creuar la ciutat amb vehicle privat, i el transport públic subterrani.

“Si algú vol creuar la ciutat amb vehicle privat, que ho faci per les rondes. Qui vulgui entrar per la Meridiana no li serà possible
Josep Royuelo, responsable de la Guàrdia Urbana de la zona 2 de la Marató Barcelona

“No podem aïllar el circuit durant tota la cursa”

Ja fa dies que s’informa dels talls de carrers i s’adverteix als conductors que cal retirar els vehicles estacionats del recorregut de la Marató. El dia de la cursa, en la fase immediata a la Marató, la Guàrdia Urbana treballa de valent per deixar aïllats i llestos els carrers per a la instal·lació dels serveis vinculats a la cursa, com ara punts d’habituallament, lavabos i catifes. A més, es fa la revisió del circuit per qualsevol incidència que pugui sorgir.

Durant la Marató, la Guàrdia Urbana ha de garantir que el circuit s’adequa a les mesures de seguretat previstes, tant dels corredors com del públic. “No podem aïllar el circuit durant tota la cursa, tot i que hi ha tallats prèviament. Intentem que la cursa vagi amb els temps previstos i anem adaptant els serveis i la circulació dels carrers transversals”, explica el responsable de la zona 2 de la Marató.

Bandera verda, bandera groga i bandera vermella

Els carrers transversals del circuit tenen permès el trànsit fins que arriba el senyal: un agent de la Urbana circulant amb una bandera groga. Això indica que s’apropa la capçalera de la cursa i, per això, aleshores es talla la circulació als carrers que van a parar en aquell punt. Poca estona després, passa la unitat de la Guàrdia Urbana que precedeix just els primers corredors, i que circula amb una bandera vermella. A la cua de la cursa hi circula un urbà motorista amb la bandera verda. Ara bé, Royuela explica que la bandera verda no vol dir que es reobrirà el trànsit, perquè encara caldrà la neteja i retirada de totes les instal·lacions de la cursa per retornar el carrer a la normalitat.

Atendre tot tipus de situacions: una dona de part enmig de la Marató

En la Marató de l’any passat van haver d’atendre una dona embarassada que estava de part. Havia d’arribar a l’Hospital de Sant Pau, situat en una part central de la ciutat. Els agents van ajudar la dona a arribar al centre hospitalari creuant el recorregut de la cursa. El cap de la Unitat Territorial de Nou Barris assegura que aquell dia “no només és prioritat que la cursa es desenvolupi amb seguretat, sinó atendre qualsevol contingència, com ara un part imminent”.

“La ciutadania sol ser bastant respectuosa, però sempre et trobes amb gent que té menys paciència. Tot i això, ja fa uns quants anys que se celebra la Marató i hi ha molta consciència”, recorda l’intendent. “És molt important seguir les indicacions de la Guàrdia Urbana, seguir i respectar els senyals com tanques que s’han posat per facilitar el funcionament de la ciutat”, recomana Royuela. Apunta que els canals de comunicació oficials explicaran si hi ha canvis d’última hora i, sobretot, recomana revisar el recorregut de la Marató abans d’agafar el cotxe.