AMADEU RECASENS, comissionat de Seguretat "Hem detectat que 10 dels vianants morts eren persones majors de 70 anys. // Hem de fer una crida a la gent gran que, si us plau, respectin els passos de vianants i s'ha de fer una crida a tots els conductors que porten un vehicle que pensin que la gent gran, és gent gran i que per tant s'ha de respectar la seva mobilitat i les seves limitacions i reflexes. // Aquest vehicle està ja circulant, està en fase de proves, i començarà la setmana vinent a actuar de manera formal i tindrem un nou instrument a la ciutat per detectar aquest tipus de conductes infractores."

El volum de trànsit a la ciutat ha augmentat un 1,3 % i la mobilitat amb bicicleta és la que ha registrat un augment més important, un 14 %. En total el 2016 hi va haver 9.330 accidents amb 28 víctimes mortals a la ciutat, una més que l’any anterior. Segons el balanç d’accidentalitat presentat aquest divendres, un 57 % de les víctimes mortals implicades en accidents de trànsit, 16 persones, formaven part del col·lectiu dels vianants, una xifra que ha augmentat en 10 persones en només un any. Les víctimes que van perdre la vida i es desplaçaven a peu superen així les víctimes mortals que utilitzaven la motocicleta, de manera que s’ha invertit el col·lectiu amb més morts als carrers de la ciutat respecte al 2015. D’aquests vianants, una desena eren persones majors de 70 anys.

Gairebé un 36 % dels vianants van ser atropellats per vehicles de dues rodes de motor, mentre que els turismes només s’hi van veure implicats en un 26,5 % de les ocasions. La majoria d’atropellaments es van produir per motocicletes i turismes, però els taxis es van veure implicats en vuit dels casos, mentre que el 2015 només en un. La principal causa directa dels vianants va ser creuar per fora del pas de vianants, que va augmentar un 10 %. La segona causa va ser la de desobeir els semàfors, malgrat que va disminuir durant el 2016. Aquestes dues situacions representen tres de cada quatre accidents amb els vianants.

La manca d’atenció i l’alcoholèmia, principals causes dels accidents al volant

Tot i que la manca d’atenció a la conducció va disminuir gairebé un 6 % en un any, continua encapçalant la llista de les causes d’accidents a la ciutat, amb més de 1.400. La segona causa directa és no respectar les distàncies, un motiu que ha augmentat més d’un 9 %. Malgrat no es posicionen com una de les primeres raons de la sinistralitat, la manca de precaució en incorporar-se a la circulació o els avançaments defectuosos també són destacables, ja que van augmentar prop d’un 10 %. Pel que fa a les causes indirectes, l’alcoholèmia continua sent el problema principal en els accidents.

Amb l’atenció posada a la carretera de l’Arrabassada

La Unitat d’Investigació i Prevenció de l’Accidentalitat de la Guàrdia Urbana té registrades 66 zones de concentració d’accidents amb víctimes, on es van produir prop del 9, 5 % dels accidents. Els sis primers punts que més accidents van concentrar es troben al districte de l’Eixample, el districte amb més volum de trànsit de la ciutat. El 2016 però, va ser el districte de Sant Martí on hi va haver un increment més significatiu, d’un 10 %, dels accidents.

Tot i que aquestes són les zones principals, la Guàrdia Urbana i els Mossos d’Esquadra també centren l’atenció, de forma coordinada amb la policia local de Sant Cugat, en la carretera de l’Arrabassada, un tram que va ser considerat per l’estudi EuroRAP que elabora el RACC com una de les carreteres més perilloses de tot Catalunya. Aquest dissabte al vespre els cossos policials iniciaran un dispositiu per evitar conductes de risc en relació amb la seguretat viària i la circulació de vehicles que no respecten la normativa de trànsit en aquesta via.