Les obres que l’Ajuntament du a terme a la cruïlla dels carrer de Santa Rosalia i Sant Dalmir per convertir-la en plataforma única, estan generant més d’un maldecap al veïnat de la Teixonera. Els treballs van començar el 30 de setembre i des d’aleshores quatre línies de bus han hagut de desviar el recorregut habitual, ja que el carrer de Santa Rosalia ha quedat tallat al trànsit entre Fastenrath i Sant Dalmir.
En concret, les línies afectades són la 19, H2 i N4, que, en sentit mar, ara es desvien pel passeig de la Vall d’Hebron, el carrer de Coll i Alentorn, la plaça de la Clota, i els carrers de Lisboa i Argimon, per recuperar després la ruta normal. Això suposa l’anul·lació de sis parades als carrers de Santa Rosalia i de Dante, un tram d’1,5 km que concentra diversos comerços i serveis on solen desplaçar-se molts veïns de la part alta de la Teixonera. També ha calgut desviar la ruta del Bus del Barri 119, que ara passa pels carrers del Besòs i Fastenrath.
Gent gran amb problemes de mobilitat
El tall de trànsit al carrer de Santa Rosalia es va dur a terme el 30 de setembre i es preveu que duri fins al 22 de desembre. Des d’aleshores són molts el veïns afectats, sobretot gent gran, que han vist limitades les opcions de desplaçar-se pel barri. La Maria Eugènia Bautista, per exemple, està recentment operada del genoll i ha d’anar tres cops per setmana a recuperació. “He d’anar-hi caminant com moltes altres persones que van amb crosses i que ja no poden ni sortir a fer un passeig”, es queixa.
Un cas similar al de la Montserrat Rochina, que té problemes de mobilitat i que afirma que no pot anar al mercat ni al metge i diu, resignada: “Només podria fer-ho amb taxi però no m’ho puc permetre”.
Demanen un bus llançadora
Davant l’allau de queixes per la manca de transport, l’Associació de Veïns de la Taxonera ha fet una petició formal al districte d’Horta-Guinardó en què demana que TMB ofereixi un servei de bus llançadora mentre durin els treballs. Proposen que connecti amb les línies de bus desviades i que tingui algunes parades intermèdies dins el barri.
“De moment ens diuen que ho estan estudiant”, assegura en Lluïs Cairell, president de l’entitat veïnal, que ho veu prioritari per poder connectar el barri amb el mercat, els hospitals i els centres escolars de la zona més alta. Des de l’Ajuntament confirmen que estan estudiant la petició amb el Departament de Mobilitat per oferir alguna alternativa i resoldre la problemàtica al més aviat possible.
Millora de l’accessibilitat
El projecte per reurbanitzar la cruïlla dels carrers de Santa Rosalia i Sant Dalmir convertirà l’espai en una plataforma única amb prioritat per als vianants i velocitat limitada dels vehicles. L’àmbit d’actuació té un total de 425 m². El carril de circulació tindrà 3,5 metres d’amplada i es col·locarà una barana de protecció de quatre metres a la sortida de les escales mecàniques de Sant Dalmir. També es preveu el soterrament de dos trams de línia aèria de telecomunicacions. El cost de l’obra és de 130.000 euros.