andanes vaga Renfe

El sindicat de maquinistes SEMAF ha desconvocat la vaga de Renfe a partir d’aquest mateix divendres, 8 d’octubre. Coincidint amb el cinquè dia d’aturades, el sindicat i l’empresa ferroviària s’han reunit a Madrid i han arribat a un acord, que suposa la fi de les aturades, segons han confirmat tant l’empresa com el sindicat. Per tant, el sindicat SEMAF ha decidit desconvocar la vaga prevista els dies 8, 11 i 12 d’octubre.

Es mantenen les aturades parcials del Sindicat Ferroviari

Tot i això, es mantenen encara les aturades parcials convocades pel Sindicat Ferroviari (minoritari entre dels maquinistes) de 7 a 9 h i de 18 a 20 h, tant aquest divendres com els dies 11 i 12 d’octubre. El sindicat assegura que no ha mantingut cap contacte amb la direcció de Renfe per resoldre el conflicte laboral.

El SEMAF diu que Renfe ha atès les seves demandes

Segons ha informat el sindicat SEMAF en un comunicat, Renfe ha decidit atendre les demandes per “recuperar el servei públic que abans de la covid prestava la companyia als ciutadans”. “El grup Renfe ha acceptat recuperar tots els trens, totes les plantilles i la integritat de l’empresa pública i els seus empleats”, ha assenyalat.

Més tard, en un altre comunicat, Renfe assegura que l’empresa ha mantingut les negociacions amb el sindicat “tot i l’incompliment dels serveis mínims” i es compromet a recuperar els serveis prepandèmia. Ara bé, assegura que cal que els nous maquinistes passin els “processos de formació i homologació necessaris”.

Afectacions de la vaga a Renfe

La vaga de maquinistes a Renfe, que va començar el 30 de setembre, ha provocat la cancel·lació de centenars de trens cada dia i ha afectat milers d’usuaris cada dia a Catalunya. La protesta s’estenia a totes les línies de Renfe, però ha afectat, sobretot, els trens de Rodalies.

Els motius de les aturades dels maquinistes

Segons els treballadors de Renfe adherits a la vaga, aquests han estat alguns dels motius de la mobilització: que l’empresa no hagi recuperat els trens suprimits durant la pandèmia, la degradació de les instal·lacions i la manca de personal. El que va fer vessar el got, però, va ser el possible traspàs de competències al govern català. Els treballadors asseguren que ningú no els ha informat sobre les condicions del traspàs i temen una privatització del sector.

Precisament, arran de la vaga, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha tornat a demanar el traspàs de Rodalies.

Incompliment de serveis mínims

Si una vaga de transports ja té conseqüències per als usuaris, en aquesta ocasió la situació s’ha complicat encara més perquè no s’han complert els serveis mínims anunciats. Segons Renfe, els maquinistes no s’han presentat al lloc de feina i, segons els treballadors, ha estat un error de comunicació de Renfe, que no els ha avisat correctament. La companyia ha obert diversos expedients a una trentena de maquinistes pels incompliments.

Manca d’informació i aglomeracions

Sigui com sigui, això ha provocat encara més retards, confusió i indignació entre els passatgers que, a més, s’han queixat de la manca d’informació dels trens que havien de funcionar com a serveis mínims durant els dies de vaga.

També hi ha hagut queixes sobre les aglomeracions que han tingut lloc dins els trens, tenint en compte que encara estem en situació de pandèmia.