El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha assegurat que amb el decret llei la Generalitat de Catalunya “vol esprémer al màxim les seves competències” per reordenar una situació, la convivència de les VTC i el taxi, “d’extrema i urgent necessitat”.  També ho veu així el sector del taxi, que està en peu de guerra contra les VTC i ja ha protagonitzat nombroses vagues i mobilitzacions, l’última, dijous passat, quan van dur a terme una marxa lenta que va entorpir el trànsit a bona part de la ciutat.

Amb la nova normativa, les empreses que gestionin VTC hauran de comunicar els serveis que fan a través d’un registre electrònic. Es vol evitar així que captin passatgers pel carrer o estacionats a ports, aeroports o estacions de tren, una pràctica que només poden dur a terme els taxis. Incomplir aquesta norma se sancionarà amb multes de fins a 1.000 euros.

També es crearà un distintiu que els vehicles amb llicència VTC hauran de dur al parabrisa, una identificació que “facilitarà la tasca dels inspectors i la lluita contra l’intrusisme”. No dur-la significarà una multa de fins a 2.000 euros.

Lluitar contra l’especulació

El decret llei també impedirà que les llicències VTC es venguin immediatament un cop adquirides. Només es podran transmetre passats dos anys des del seu atorgament. El Departament de Territori creu que així s’evitarà que hi hagi empreses “que accedeixin a la titularitat de les llicències amb finalitats especulatives i no per operar”.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha recordat que a Catalunya hi ha 3.000 noves llicències VTC que estan pendents d’una decissió judicial per ser o no atorgades. D’aquestes, 800 han estat sol·licitades per una mateixa empresa. Van ser demanades quan a Espanya hi havia un “buit legal” i no existia la proporció 1/30 -una VTC per cada 30 taxis- que marca ara la llei estatal.

Els taxistes, contents però escèptics

Per la seva banda, els taxistes han celebrat la proposta i recorden que ja fa dos anys que demanen mesures contra l’intrusisme. De totes maneres, Elite Taxi no acaba de veure clar que la moratòria de les llicències funcioni.

Els vehicles de lloguer amb conductor ho troben “inacceptable”

L’organització Unauto, la més representativa del sector, troba “inacceptable que la Generalitat cedeixi al xantatge del taxi i proposi modificar la regulació de les VTC per fer-la encara més restrictiva”. El president de l’associació, Eduardo Martín, denuncia que el Govern català “pretén dificultar i restringir encara més l’operativa de la VTC”.

Unauto lamenta que les mesures s’hagin adoptat “sense haver consultat, ni tan sols informat, el sector” i alerta que el taxi els està discriminant “amb l’únic objectiu de mantenir els seus privilegis monopolístics”.