En els darrers cinc anys la mobilitat a la ciutat s’ha tornat més complicada i insegura, segons un estudi del RACC a partir d’una enquesta a 2.000 persones i 25.000 observacions a usuaris, sense tenir en compte el transport públic. En l’informe, que és una continuació d’un del 2017, queda palès que la sensació d’inseguretat ha passat d’un 14 a un 20 % en cinc anys en el global d’usuaris.

On més s’ha percebut un increment de la inseguretat és entre els usuaris de la bicicleta: del 15 % dels enquestats s’ha passat al 34 % en només cinc anys. En el cas de les motos, aquesta sensació de perill ha augmentat tres punts percentuals (del 23 al 29 %). Encara que més baixa, la percepció entre els vianants s’ha incrementat quatre punts (del 14 % al 18 %). Tot el contrari passa amb els conductors de turismes. La sensació d’inseguretat ha disminuït del 8 % al 7 %. Pel que fa als patinets, no hi ha dades del 2017.

Segons l’informe, l’espai públic limitat, l’alta densitat de la ciutat i l’aparició de cada vegada més modalitats de transport són les causes d’aquesta sensació creixent de vulnerabilitat.

La majoria dels usuaris creuen que les diferents velocitats i prioritats de circulació fan complicat moure’s per Barcelona”
Alba Rey, responsable de l’estudi del RACC

Millorar l’espai públic i el comportament dels ciutadans

L’estudi del RACC apunta que actualment es pot parlar de coexistència més que no pas de convivència entre els diferents ciutadans. De cara a la millora de la mobilitat, proposa actuar a dos nivells: millorar l’espai públic perquè s’acabi la sensació de confusió i convidar els ciutadans a millorar el seu comportament. En aquest sentit, el RACC proposa més accions de formació a les escoles.

Un de cada tres barcelonins cometen infraccions de trànsit

Els usuaris de vehicles de mobilitat personal, els més assenyalats

En l’enquesta, vuit de cada 10 ciutadans creuen que no hi ha ni civisme ni respecte entre els usuaris de diferents tipus de transport. Els usuaris del vehicle de mobilitat personal són els més crítics respecte al comportament de les resta de mitjans de transport, i els vianants són els que es mostren més tolerants.

Els usuaris de VMP (vehicles de mobilitat personal) són assenyalats per la resta com els que més actituds de risc tenen mentre circulen. Aquests comportaments es resumeixen sobretot en excés de velocitat, manca de respecte pels senyals (semàfors o pas de vianants, entre d’altres), l’escàs ús d’indicadors de canvis de carril o girs i la invasió d’espais exclusius d’altres.

Ciclistes i usuaris de vehicles de mobilitat personal, els que més accidents han tingut

Pel que fa a la sinistralitat, un de cada quatre usuaris de bici o patinet diu haver tingut un ensurt o accident aquest any. Els vianants, cotxes i motos se situen en un de cada set. De ciclistes i usuaris de VMP cal destacar que gairebé la meitat d’ells afirmen no disposar de carnet de conduir.

1 de cada 5 corredores ha patit assetjament mentre feia esport a Barcelona, el doble que els homes

Els usuaris de bicicletes, VMP i motos són els que afirmen haver patit més accidents ells sols, fet que podria atribuir-se a la inestabilitat del seu vehicle; i vianants i cotxes són els que diuen haver tingut més accidents amb tercers.

L’estudi també reflecteix que les cruïlles, rotondes i zones pacificades s’identifiquen com els punts clau de conflicte.

“Estem en un moment de transició”

La tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, s’ha referit a l’estudi del RACC. Ha assegurat que, de la mateixa manera que ciutats com Nova York o París, Barcelona viu un moment de transició cap a un nou model de mobilitat. Per això, ha afegit, cal esperar “un any o un any i mig a veure el resultat” i arribar a conclusions.