TMB completarà el 2026 el projecte d’electrificació de la cotxera d’autobusos del Triangle i es convertirà en la primera a ser 100 % elèctrica. L’empresa acaba de licitar la cinquena i última fase d’instal·lació de 63 carregadors que permetrà que tots els espais per aparcar-hi busos tinguin un punt de recàrrega, amb un total de 176 carregadors. Ho ha anunciat dimarts la presidenta de TMB, Laia Bonet, en una visita a aquestes instal·lacions al Bon Pastor.
La darrera fase d’instal·lació de carregadors té una inversió important, de 13 milions d’euros. Una xifra que se suma als 12 milions invertits en les fases anteriors. “La renovació dels autobusos de TMB i ara també l’electrificació total del centre operatiu del Triangle són exemples clars de l’aposta de Barcelona i TMB per avançar cap a una flota de zero emissions“, ha destacat Bonet.
Vehicles que són “més sostenibles econòmicament”
La presidenta de TMB ha explicat que tot i que el primer motiu per a l’adquisició d’aquests tipus de vehicles és perquè és la fórmula més sostenible, a la llarga també es redueixen els costos econòmics. “La compra és més cara, però si analitzem tota la vida del vehicle, uns 15 anys, és més sostenible econòmicament“, ha remarcat Bonet. A més, ha afegit que les subvencions que acompanyen aquesta aposta de zero emissions fan que encara sigui més rendible.
A finals de 2024 TMB tindrà 242 vehicles zero emissions
Actualment, TMB disposa de 147 autobusos elèctrics, dels quals 98 són de càrrega nocturna i 49 de càrrega d’oportunitat, que es fa als extrems de les línies H16, V15 —ambdues ja 100 % elèctriques— i H12. L’empresa preveu incorporar, a finals d’any, 49 autobusos més a la xarxa.
Aquest 2024 s’acabaran integrant a la xarxa 100 nous vehicles de zero emissions, que sumaran un total de 242. D’aquests 196 són elèctrics i 46 d’hidrogen, un 25 % de la flota estàndard. Al juliol es va licitar, per un valor de 19 milions d’euros, l’adquisició de cinc minibusos i 18 busos de doble pis elèctrics. Aquests vehicles s’afegiran a la flota el 2025 i serviran per donar servei al Barcelona Bus Turístic i al Bus del Barri. La compra d’aquests busos nous permetrà reduir 1.285 tones d’emissions de CO₂ i 7 tones de NOx l’any.
Energia verda per carregar els autobusos
L’energia que es farà servir per carregar els autobusos elèctrics prové de l’energia verda que contracta l’Ifercat per a la xarxa de metro. També s’aprofitaran les hores vall de circulació de trens, a les nits, per carregar els vehicles.