Les sospites, finalment, es confirmen. Aquest divendres, 9 d’agost, començarà la vaga indefinida i de 24 hores als filtres de seguretat de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat. Els controladors han acordat mantenir la protesta després de rebutjar en assemblea l’última proposta de l’empresa, Trablisa, que han titllat d’insignificant perquè no satisfà les seves demandes econòmiques. Davant la pregunta “Acceptes la proposta de l’empresa?”, 175 treballadors hi han votat en contra i dos, a favor.

L’assemblea l’han fet en un local sindical del Prat de Llobregat i s’ha allargat unes vuit hores, fins a dos quarts de sis de la tarda. Tal com preveia l’assessor del comitè de vaga, Juan Carlos Giménez, la participació ha estat baixa: dels més de 500 treballadors, només hi han anat 177. El motiu és, segons Giménez, que la proposta de Trablisa no inclou cap novetat i això ha desanimat els empleats a l’hora de participar en l’assemblea.

Empresa i treballadors, enfrontats

La vaga, doncs, segueix en peu i les posicions d’uns i altres són molt allunyades. La darrera reunió de mediació entre empresa i comitè, que es va fer aquest dimecres al Departament de Treball, va acabar sense cap acord i amb llançament de retrets. Els treballadors asseguren que Trablisa no respecta el laude de compliment obligat del 2017, mentre que la companyia ho nega i, a més, insisteix que ja ha incrementat la plantilla en un 44 % per fer front al creixement constant de l’aeroport.

El comitè de vaga critica que l’empresa no ha fet cas de les seves demandes econòmiques, com ara cobrar un euro més per hora treballada o disposar d’aparcament gratuït durant la jornada laboral. D’altra banda, consideren “abusius” els serveis mínims del 90 % que ha decretat el Govern espanyol i, tot i que afirmen que ho intentaran, dubten poder-los complir. La protesta és per Trablisa, en canvi, “il·legal” i “injusta”, i en acabar la reunió d’aquest dimecres ja van demanar que l’aturessin.

Segons els treballadors, l’empresa ha interposat una demanda perquè la vaga sigui considerada il·legal. Un fet que el Comitè de Vaga considera que serà la fi del dret de vaga del personal de seguretat, en cas que prosperi. “Si el Comitè de Vaga sortís com a il·legal significaria l’acomiadament dels seus membres i faria que cap més treballador no volgués fer mai una vaga“, diu Juan Carlos Giménez.

Amb tot, aquest divendres es podrien repetir les escenes del 2017: llargues cues als filtres de seguretat de l’aeroport enmig d’un conflicte que semblava lluny de resoldre’s. Tant Aena com l’Agència Catalana del Consum han fet públiques diverses recomanacions als passatgers per evitar perdre vols en una època de forta afluència a l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat.

Divendres, dia amb més volum de passatgers a l’aeroport

L’inici de les aturades dels treballadors dels filtres de seguretat coincidirà amb el dia de més volum de passatgers de la setmana a l’aeroport: n’hi haurà uns 185.000, segons Aena. Aquesta xifra superarà fins i tot la que s’espera el cap de setmana. Dissabte es preveuen uns 160.000 passatgers i diumenge, 180.000. L’empresa gestora dels aeroports calcula que aquests dies s’enlairaran i aterraran entre 950 i 1.000 vols.