Tenint en compte tots els transports públics, es produeix un increment mitjà dels nivells de contaminació atmosfèrica que oscil·la entre el 4 %, en el cas del diòxid de nitrogen, i el 8 %, en el del monòxid de nitrogen, durant els dies de vaga. En aquest sentit, els autors de l’estudi destaquen la importància del transport públic per mantenir una qualitat de l’aire òptima i combatre els alts nivells de pol·lució urbana.

Segons l’Institut de Salut Global de Barcelona, prop de la meitat dels desplaçaments interurbans a la ciutat es fan amb vehicle privat. Pel que fa als desplaçaments dins de Barcelona, el 14 % es fan amb vehicle privat, d’acord amb dades de l’Ajuntament. El consistori vol reduir l’ús del cotxe a la ciutat i una de les darreres opcions que s’ha posat sobre la taula és apujar el preu de les àrees verda i blava en episodis d’alta contaminació.

Els investigadors van analitzar les concentracions diàries de diversos contaminants en els dies de vaga del metro, tren o autobús entre els anys 2005 i 2016, període en el qual es van registrar 208 dies d’aturades al transport públic.