El carrer del Consell de Cent deixarà de ser una via de pas per creuar Barcelona en cotxe a partir del 18 de novembre. Els conductors no podran fer en línia recta més d’una illa i se’ls obligarà a girar quan arribin al xamfrà, tot i que hi haurà algunes excepcions. D’aquesta manera, el carrer —en obres des de l’agosts’adaptarà a la futura superilla de l’Eixample com un eix verd de prioritat per als vianants.

El mateix passarà als altres tres carrers que s’han de convertir també en eixos verds: Rocafort, Comte Borrell i Girona. A cada cruïlla s’expulsarà el trànsit de pas i se l’obligarà a girar. L’Ajuntament de Barcelona informarà els veïns dels carrers afectats i dels entorns dels canvis en la mobilitat. Tot i això, l’accés del trànsit local per arribar a guals, aparcaments i comerços estarà garantit.

Esquema dels girs obligatoris (en verd) i de les excepcions en què no serà obligatori girar (en blau)

Excepcions en què no caldrà girar

En algunes cruïlles de Consell de Cent no s’obligarà els vehicles a girar i es podrà continuar en línia recta. Passarà a la confluència amb Aribau, Enric Granados, el passeig de Gràcia, Bruc i Bailèn. Al carrer de Girona, també hi haurà cruïlles en què no serà obligatori el gir i es podrà continuar en línia recta: Diputació i Aragó. El consistori ho justifica, en alguns casos, per evitar fer molta volta si el gir fos obligatori.

En les cruïlles en què sigui obligatori girar, no serà possible la picaresca. El consistori ha detallat que hi haurà tanques que desviaran els cotxes als xamfrans perquè no puguin continuar en línia recta. Durant els primers dies, la Guàrdia Urbana estarà present als carrers afectats per ajudar els conductors amb els recorreguts nous. Els girs s’havien d’implantar a l’agost amb l’inici de les obres, però fins ara no ha estat necessari aplicar-ho.

“Prou capacitat” a Gran Via i València

L’Ajuntament reconeix que, com en tota obra, els primers dies hi haurà conductors despistats perquè es trenca la continuïtat d’un carrer. Tot això, el gerent de Mobilitat, Manuel Valdés, explica que Consell de Cent i els altres futurs eixos verds no són carrers de la xarxa bàsica i que no tenen un ús intensiu. Segons Valdés, carrers com la Gran Via o València podran absorbir el trànsit de pas de Consell de Cent perquè tenen “prou capacitat”.

Consell de Cent perd la meitat de vehicles

La reducció progressiva de carrils a Consell de Cent ha fet minvar la circulació de vehicles, que ha caigut més de la meitat. Quan es va implantar l’urbanisme tàctic i es va limitar a un sol carril, es va passar de 16.000 a 9.000 vehicles diaris, mentre que amb l’inici d’obres de la superilla, el pas de cotxes s’ha reduït fins als 7.500. Tot i això, Valdés matisa que la reducció varia segons el tram del carrer.

Les obres van segons el previst

La transformació dels quatre eixos verds de la superilla de l’Eixample avança segons el calendari previst. Responsables de Bimsa han detallat que fins ara s’ha aixecat l’asfalt de la meitat dels carrers i s’està començant a posar el formigó que servirà de base per al paviment de granit i panot. A partir de Nadal s’espera canviar de fase i abordar l’altra meitat dels carrers per acabar el primer trimestre del 2023.