200.000 persones queden atrapades cada dia en la congestió d'accés a Barcelona, principalment els usuaris dels corredors del Vallès Occidental, del Baix Llobregat i de les rondes. Això suposa una pèrdua de temps (fins a 52.000 hores al dia) i de diners (137 milions d'euros anuals) Tot i que la mobilitat només s'ha recuperat un 3 % després de la crisi, la congestió ha crescut un 26 % i el RACC alerta que si no es prenen mesures s'arribarà al col·lapse d'aquí a un any. JOSEP MATEU, president del RACC "No és un problema causat pels barcelonins, sinó que és un problema de l'àrea metropolitana de Barcelona i la solució haurà de ser metropolitana, estem parlant d'una solució metropolitana, cada dia hi ha una allau de cotxes metropolitans que entren a ciutat de Barcelona." Segons el RACC, la mesura més urgent és que Foment realitzi les inversions compromeses en el servei de Rodalies, però també en proposa d'altres a més curt termini, com ampliar els carrils BUS-VAO de baix cost a la B-23, a la Diagonal, i a la C-31, ampliar i millorar els aparcaments dissuasiu o ser més efectius en la gestió dels accidents i les avaries a les rondes.

Segons l’informe, la situació de congestió als punts d’entrada a Barcelona es repeteix en altres grans ciutats europees. Tot i que les retencions s’han reduït des de l’any 2006 a causa de la crisi econòmica, l’any 2015 van començar a augmentar. Les dades, que segueixen la mateixa tendència de les presentades l’any passat, apunten que es podria retornar a nivells previs a la crisi econòmica, un fet que suposaria, segons el RACC, una pèrdua de la competitivitat econòmica i afectació en la qualitat de l’aire.

El 62 % de la congestió diària a l’àrea metropolitana es concentra en només sis hores, entre les set i les deu del matí i entre les cinc i les vuit del vespre. Els accessos més complicats són a l’A-2 de Pallejà a Barcelona; a la B-23 de Molins de Rei a Barcelona; a la C-58 de Terrassa a Barcelona i a la B-20 pota Nord, de Montgat al nus de la Trinitat. A la ronda del Litoral i a la ronda de Dalt, les dificultats en el trànsit es reparteixen durant tot el dia.

El president de RACC, Josep Mateu, ha destacat que cada dia es produeix una allau de vehicles que volen accedir a la ciutat, però que “no és un problema dels barcelonins, sinó de l’àrea metropolitana”. En aquest sentit, Mateu creu que la solució també haurà de ser a nivell metropolità.

Mesures urgents al transport públic

Amb aquestes dades, i tenint en compte el repunt de trànsit d’entrada i sortida a la ciutat, el RACC exigeix mesures urgents al Ministeri de Foment (ADIF) perquè realitzi les inversions amb les quals s’ha compromès al servei de rodalia. El Club demana que hi hagi més oferta i qualitat del transport públic i una millora de la gestió del trànsit amb, per exemple, la creació de Bus-VAO de baix cost o la implementació de la velocitat variable.