Escolta aquesta notícia

Aquest dimarts han començat les afectacions a l’R3 de Rodalies per les obres de desdoblament de la línia entre Parets del Vallès i la Garriga. Això suposa interrompre la circulació de trens entre l’Hospitalet de Llobregat i la Garriga. És el tall més llarg que s’ha fet fins ara a Rodalies, afecta 20.000 usuaris diaris, i servirà també per remodelar l’estació de Montcada Bifurcació. Una primera jornada amb alguna incidència i menys passatgers dels previstos.

Incidència en el tram que no està afectat per les obres

La jornada ha començat amb una avaria. La circulació de trens s’ha hagut d’interrompre durant 45 minuts entre la Garriga i Manlleu per una incidència d’Adif a l’estació de Vic. Es tracta del tram que no està afectat per les obres. La incidència, però, s’ha pogut resoldre cap a les 8.30 h.

No és l’única alteració del servei que s’ha produït durant les darreres hores a l’R3. Aquest dilluns la circulació de trens entre l’Hospitalet de Llobregat i la Garriga es va haver d’interrompre per una avaria en la infraestructura a Parets del Vallès.

El servei de transport alternatiu per carretera ha arrencat puntualment a les 6 h a la Garriga, amb busos directes que connecten, cada hora, el municipi vallesà amb Barcelona. El primer servei s’ha dut a terme amb tres vehicles que s’han omplert totalment i sense incidències. També a Vic el servei a començat amb normalitat amb sortides cada 15 minuts.

Busos més ràpids que els tren

Pel que fa Centelles —amb busos cada mitja hora— també hi ha hagut força tranquil·litat i pocs passatgers. En arribar a l’estació de Fabra i Puig alguns usuaris, fins i tot, asseguraven que havia anat millor que el tren i en un trajecte més curt i ràpid.

En aquesta estació, però, sí que s’hi han vist força cues a primera hora i molts usuaris han explicat que han hagut d’esperar per poder agafar el bus per sortir de Barcelona. A la tarda, imatge més tranquil·la, amb informadors a peu d’andana redirigint els passatgers als vehicles i sense aglomeracions, només amb els passatgers fent fila ordenadament pels busos.

El portaveu de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, ha dit que el pla alternatiu per carretera està funcionant “raonablement bé”, malgrat la incidència de primera hora. Ha destacat que hi ha 90 persones informant a totes les estacions i diu que els busos estan funcionant bé. El pla alternatiu preveu 43.500 places diàries per enllaçar Barcelona amb la Garriga, Centelles i Vic.

Treballs en dues fases

Els treballs que arrenquen ara s’allargaran 16 mesos i es dividiran en dues fases: a partir d’aquest dimarts, 7 d’octubre, i fins al maig del 2026, els trens de l’R3 no circulen entre l’Hospitalet de Llobregat la Garriga.

Un cop acabi, arrencarà la segona fase i quedaran sense servei les estacions entre Mollet Santa Rosa i la Garriga. Unes obres que no acabaran fins al gener del 2027.

60 autobusos com a alternativa

Des d’aquest dimarts, Renfe ha posat en funcionament un servei alternatiu per carretera. La flota està formada per 60 autobusos que surten i arriben a l’estació de Fabra i Puig. No només cobreixen el tram afectat per les obres, sinó que arriben a ciutats com Vic o Centelles —on l’R3 continua funcionant. Les proves en blanc es van fer el 2 d’octubre per comprovar que tot funcionés correctament.

Pel que fa al tram entre l’Hospitalet de Llobregat i fins a Montcada-Bifurcació, Renfe recomana fer servir el metro o bé l’R4, que sí que està operativa en aquest tram. En canvi, en el tram que va des de Montcada-Bifurcació i la Garriga el servei alternatiu és per carretera.

El temps de trajecte entre Barcelona i la Garriga és d’aproximadament 46 minuts i, fins a Vic, es calculen uns 60 minuts. Ara bé, des de Renfe assenyalen que es tracta d’un temps orientatiu i que dependrà de l’estat del trànsit. Els títols de transport seran vàlids per accedir als busos, sempre que hagin estat prèviament validats a l’estació d’origen.

Foto: Jordi Pujolar (ACN)