A banda de l’H4 –que connectarà la Zona Universitària amb el Bon Pastor-, al gener també es posaran en funcionament les línies V11 (Bonanova – World Trade Center) i V13 (Tibidabo – Pla de Palau). Aquestes tres línies havien de posar-se en marxa la tardor de 2015, però a principis d’agost la regidora Mercedes Vidal ja va anunciar-ne l’ajornament.
Enquestes als usuaris de les línies a substituir
Els objectius d’aquest primer procés participatiu de tres mesos seran els de validar el desplegament de la xarxa amb diversos agents de ciutat compromesos amb la mobilitat, implicar els usuaris en la proposta de millores i obrir espais de recollida d’aportacions als veïns que hi estiguin interessats. Al llarg d’aquest trimestre hi haurà reunions de la Comissió de Seguiment de la Nova Xarxa de Bus i del Grup de Treball de Transport Públic del Pacte per la Mobilitat i es faran enquestes als usuaris a les línies a substituir per detectar possibles millores del servei quan hi hagi el desplegament de les noves línies.
Un cop acabi un procés participatiu que el govern municipal veu “ineludible”, es desplegaran les tres noves línies, que cobriran un eix horitzontal i dos de verticals. Els responsables de Mobilitat preveuen que les tres línies arribin a transportar 40.000 passatgers els dies feiners. El gener de 2016 la xarxa arribarà fins a les 16 noves línies, fet que suposa el 57 % del desplegament total. D’aquesta manera la nova xarxa de bus podria passar a obtenir prop de 260.000 validacions diàries i a transportar el 42% del total de passatge dels autobusos de Barcelona.
Un procés participatiu d’abast ciutadà
A partir de l’entrada en funcionament de les tres línies, el govern iniciarà actuacions i treballs tècnics per accelerar el desplegament de la nova xarxa de bus i reduir el nombre de fases necessàries per arribar a les 28 línies finals. El 2016 es convocarà un nou procés participatiu d’àmbit ciutadà per analitzar totes les línies restants amb la voluntat de recollir propostes i incorporar-les al desplegament final.