El curs escolar arriba al seu final i, per tant, els bicibusos de Barcelona també tanquen etapa. Aquest curs 2021-2022, la iniciativa sobre rodes s’ha fet gran a la ciutat, amb 11 línies per anar a l’escola en bicicleta. Ara és hora de fer-ne balanç i, per aquest motiu, la Xarxa de Bicibusos de Barcelona s’ha reunit amb l’alcaldessa, Ada Colau. En aquesta trobada, el col·lectiu ha traslladat un conjunt de demandes i accions concretes per millorar la mobilitat infantil en bicicleta a la ciutat: més seguretat, més respecte i més carrils bici.

“La d’aquest divendres ha estat una sessió introductòria per conèixer-nos. Els hem exposat una valoració de com ha anat el curs i les propostes que tenim de cara al proper”, ha explicat Yago Raventós, del bicibús de Sarrià. “Ara, estem a l’expectativa. Aquesta ha estat una primera trobada i hem acordat fer-ne una de segona abans de l’agost, amb la intenció de començar a fer reunions periòdiques de treball”, afegeix.

Carrils segregats i habilitació d’aparcaments

El col·lectiu demana al consistori que s’introdueixin millores en els criteris de construcció dels carrils bici. Per exemple, que estiguin segregats, s’ampliïn a altres zones de la ciutat i es creïn interseccions segures.

També han traslladat que seria necessari crear aparcaments per a bicicletes als centres educatius. “La xarxa d’aparcaments de Barcelona, B:SM, podria cedir una part del seu espai per aparcar-hi les bicis dels alumnes. La infraestructura ja existeix, només falta la voluntat política”, comenta Raventós.

Bicibús a Barcelona: mapa amb tots els recorreguts per anar en bicicleta a l’escola

Més respecte i seguretat

Pel que fa a la seguretat, han traslladat a l’alcaldessa la urgència que es garanteixi la seguretat dels participants del bicibús posant recursos i eines que contrarestin l’hostilitat dels conductors de vehicles de motor cap al bicibús i, en general, cap a les persones que es mouen amb bicicleta. Volen que no es repeteixin incidents com el del motorista que el divendres 10 de juny va avançar el bicibús de l’Eixample per la zona per a vianants i que la regidoria de l’Eixample va acabar denunciant. Per això, també els agradaria que es facilités la gestió del bicibús, a través dels tràmits i l’acompanyament de la Guàrdia Urbana.

Suport a les AFA per implementar el bicibús

Ja en l’àmbit de la gestió i plantejament, els bicibusos volen que l’Ajuntament inclogui la visió de la infància i el jovent en les polítiques i els serveis de mobilitat ciclista de la ciutat, així com la creació de la taula de la mobilitat escolar en bicicleta.

També demanen que l’Administració garanteixi el suport necessari perquè els centres que encara no tenen bicibús tinguin facilitats d’implementar-lo si ho desitgen. Raventós posa d’exemple que “hi ha AFA de certs districtes que tenen prioritats més urgents, com garantir àpats als alumnes, per exemple, però seria bo que l’Ajuntament les ajudés o els donés l’oportunitat de tenir bicibús”.

Les dificultats d’anar en bici a l’escola: falten aparcaments i els carrils bici són estrets

Bicibús reivindicatiu: el 20, 21 i 22 de juny

La Xarxa de Bicibusos de Barcelona de la ciutat acabarà el curs 2021-2022 amb tres dies seguits de jornada de bicibús en clau reivindicativa. Els dies 20, 21 i 22 de juny, les línies de bicibús de Sant Antoni, Consell de Cent i Letamendi faran el recorregut habitual per fer visible que, segons diuen, la ciutat segueix tenint les mateixes mancances en infraestructura ciclista inclusiva i segura.

D’altra banda, les línies de la via Augusta i la Bonanova també s’hi sumaran el dia 20, ja que són línies que ja fan sortida tres dies a la setmana. I, finalment, el dia 22, últim dia del curs escolar, tots els bicibusos faran els trajectes habituals.