Si per algun lloc s'han d'unir el Trambaix i el Trambesòs, segur que no serà per la Diagonal. El govern municipal ha tancat la porta ja de forma definitiva a connectar les dues xarxes per aquesta avinguda. La que va ser una proposta estrella de Jordi Hereu amb final amarg en forma de consulta s'ha acabat enterrant amb el text que CiU, PP i Unitat per Barcelona han aprovat avui en comissió. L'enllaç dels dos tramvies s'haurà de fer, doncs, per altres carrers. Així ho defensa el govern recollint, diu, el resultat de la consulta de l'any 2010. EDUARD FREIXEDES, regidor de Mobilitat "El resultat final de la consulta dificulta que el tramvia s'uneixi per la Diagonal." DAVID ESCUDÉ, regidor del PSC "Carregar-se el tramvia, jo considero que, com a mínim, és poc intel·ligent. Jo no em crec que vostè es cregui el que ens ha dit." ÓSCAR RAMÍREZ, regidor del PP "Jo entenc que el PSC en aquest tema tingui mala memòria. Un 80% de les persones que hi van participar van optar per l'opció C, és a dir, no tocar la Diagonal. És a dir, van dir 'no' al tramvia." ISABEL RIBAS, regidora d'ICV-EUiA "Nosaltres apliquem la raó perquè totes les dades indiquen que el tramvia per la Diagonal és la millor opció." JOAN LAPORTA, regidor d'ERC+Dcat+Rcat "Sempre hem defensat que el tramvia no tenia gaire sentit per l'avinguda Diagonal." Ja sense tramvia, la reforma de la Diagonal ha rebut avui l'empenta definitiva entre el passeig de Gràcia i Francesc Macià. CiU i PP han aprovat aquesta tarda la remodelació que preveu mantenir la mateixa circulació al tronc central, un carril bici a cada lateral i un altre per a serveis, una línia d'aparcament per a motos i voreres més amples de fins a set metres. Les obres costen 19 milions d'euros i començaran al juny. El PP també ha tret del govern el compromís per presentar, d'aquí a sis mesos, un avantprojecte per reformar l'altre tram de la Diagonal fins a Glòries.

La Comissió de Mobilitat ha aprovat una proposició dels populars que insta el govern a “descartar i deixar sense efecte el projecte de connexió del Trambaix i el Trambesòs en el traçat per l’avinguda Diagonal i prioritzar altres alternatives possibles”. Els populars han recordat al govern municipal que el Pla director d’infraestructures “encara preveu la unió per l’avinguda”. El regidor Óscar Ramírez (PP) ha defensat que s’han de buscar trajectes alternatius i que el que cal “prioritzar és la segona fase de la reforma de la Diagonal, des del passeig de Gràcia fins a Glòries”.

El regidor de Mobilitat, Eduard Freixedes, ha defensat el “sí” a la proposició del PP amb l’argument que “així ho van reclamar els ciutadans en la consulta que es va fer en la legislatura passada”. La menció a la consulta ha encès el debat entre els regidors. Segons Freixedes, “la consulta de no fa ni quatre anys,impossibilita la unió. Allà es va enterrar la unió del tramvia”, ha sentenciat Freixedes.

Unes afirmacions que han estat rebatudes pel socialista David Escudé: “El que van votar els veïns va ser no tocar la Diagonal. Vostès han tancat la porta a la unió amb el projecte actual de reforma de l’avinguda. Estan renunciant a convertir la Diagonal en un eix cívic, a 80.000 viatgers diaris, a un transport més energètic”. Escudé ha recordat que la proposta d’unir els tramvies per la cèntrica avinguda té “un ampli suport” per part d’entitats veïnals, sindicats i organismes vinculats a la defensa del transport públic.

La proposició del PP s’ha debatut de forma conjunta amb una pregunta d’ICV-EUiA, que ha interpel·lat el regidor de Mobilitat, Eduard Freixedes, sobre les declaracions del president del TRAM. En un acte Josep Maria Cullell va dir que el futur del tramvia “és la unió de Glòries amb Francesc Macià a través de la Diagonal”. Isabel Ribas (ICV-EUiA) ha replicat a Freixedes que el “sí” del govern a la proposició dels populars “no és una decisió política. Vostès són els autèntics presoners de la consulta. Menystenen les 150.000 aportacions del procés participatiu i només obeeixen interessos particulars”. Ribas ha exigit al govern que presenti l’estudi de viabilitat acordat fa ja un parell d’anys que ha d’establir quin és el recorregut òptim: “Per què no presenten aquestes dades? Perquè saben què dirien? Que la millor opció és la Diagonal”, ha conclòs Ribas.

La coalició d’ERC+Dcat+Rcat també ha donat suport a la proposició del PP “perquè la unió dels tramvies ara no és una prioritat. Creiem que el que cal és reforçar la xarxa ortogonal i reactivar la construcció de l’L9”, ha dit el regidor Joan Laporta.