Els ciclistes de Barcelona no estan conformes amb la vigilància que se’ls aplica del compliment de la normativa de circulació i demanen més tolerància per part de les institucions. És el que es desprèn del darrer baròmetre del RACC sobre la mobilitat ciclista a Barcelona i els seus accessos, que s’ha presentat aquest dijous —en què l’entitat ha donat per completada la xarxa de carrils bici segregats a la ciutat—, i en què un 57 % dels enquestats demanen “que se’ls tracti amb la mateixa tolerància que els vianants i no amb la rigidesa que s’aplica a cotxes i motos”.
L’enquesta també constata que l’àmplia majoria dels usuaris de bicicleta actuen “amb mirada de vianant” i resten importància a una imprudència com per exemple passar un semàfor en vermell. El director de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají, ha lamentat que aquests actes “poden tenir conseqüències” i ha alertat de la necessitat tant de conscienciar els ciclistes que tenen més responsabilitats com també d’avisar els conductors que molts dels ciclistes no actuen com a conductors.
Però això, el director de l’entitat, Josep Mateu, insisteix que els ciclistes “haurien de tenir un mínim de formació viària, gratuïta o no” si no l’han estudiada abans per obtenir un permís de circulació.
Un de cada quatre enquestats ha rebut una multa
El 23 % dels ciclistes que han participat a l’enquesta —gairebé un de cada quatre— declaren haver estat multats algun cop mentre circulaven en bicicleta. D’aquests, un 52 % són homes i un 48 % són dones. Els motius més habituals són un ús inadequat del carril bici (30 % de les multes), no obeir els senyals de circulació (26 %), excés de velocitat (25 %), no portar elements de seguretat obligatoris (24%) i no anar per la vorera (22 %). També hi ha un 8 % dels ciclistes enquestats a qui han posat una multa per circular amb auriculars.
Poc respecte als límits de 10 km/h
L’estudi del RACC també recull que bona part dels ciclistes no respecten els límits de velocitat de 10 km/h quan circulen per la vorera o en espais de plataforma única. Fins i tot alguns reconeixen que hi ha ocasions en què superen els 20 km/h, el doble de la velocitat permesa. No passa el mateix en la majoria de carrers on es pot circular a un màxim de 25 km/h, on habitualment els ciclistes sí que respecten els límits de velocitat permesos.