mobilitat fase 3

La mobilitat metropolitana després de la crisi del coronavirus serà diferent, sobretot en funció de les fases de desescalada en què es trobi la regió sanitària de Barcelona i els seus entorns, però també de cara a la ja batejada com a “nova normalitat”. L’Àrea Metropolitana vol evitar que el vehicle privat motoritzat torni a protagonitzar els desplaçaments, sobretot tenint en compte l’impacte que té el cotxe i la moto en la contaminació atmosfèrica i acústica. Per això, l’AMB proposa construir més de 70 kms de carrils bici i crear nous carrils bus-VAO per a la nova mobilitat postcovid.

L’AMB ha explicat que els nous carrils bici entre municipis metropolitans seran provisionals i tàctics, fet que permetrà tenir-los “amb caràcter immediat”. Per exemple, se’n vol fer un que connecti l’avinguda Meridiana amb Santa Coloma de Gramenet i Badalona, un altre entre la rambla de Guipúscoa i Sant Adrià del Besòs i un que permeti des de la carretera de Sants cap a l’Hospitalet i Esplugues, entre d’altres.

La mesura s’emmarca en el projecte Bicivia, amb què ja es va construir el carril bici Barcelona-Esplugues. Alhora, es fomentarà el Bicing i s’ampliarà el Bicibox, amb més places i l’arribada d’aquest servei a altres municipis de l’àrea metropolitana.

Bus-VAO a la B-23, la C-31, la C-32 i la C-33

També seran inicialment provisionals els nous bus-VAO, tot i que l’objectiu és que després la construcció sigui definitiva. L’AMB proposa que els autobusos tinguin un carril preferent a la B-23, la C-31 (nord i sud), la C-32 i la C-33. Aquests nous carrils bus-VAO se sumarien al de la C-58, que uneix Ripollet i Barcelona, i permetrien millorar la connexió entre municipis com Esplugues, el Papiol, Badalona, Montgat o la Llagosta, entre d’altres. La Generalitat ja ha confirmat que la C-31 nord i la B-23 tindran bus-vao.

L’AMB també aposta per fer immediatament 35 km nous de carrils bus urbans provisionals i tàctics.

Les sancions de la ZBE

Un altre dels plats forts del paquet de mesures de l’AMB fa referència a la zona de baixes emissions. Des de la institució confirmen que la ZBE se seguirà desplegant per evitar retornar als nivells de contaminació previs a l’estat d’alarma i que aviat es decidirà quan començaran a aplicar-se les sancions. A més, els camions, les furgonetes i els autobusos de grans dimensions, que tenien un any per adaptar-se a la nova normativa, s’inclouran “progressivament” a les restriccions.

Ja fa dies que l’Àrea Metropolitana està treballant amb 36 ajuntaments i altres agents públics i privats per aplicar aquestes i altres mesures que facilitin els desplaçaments entre municipis metropolitans amb bicicleta o transport públic. Segons l’AMB, aquest pla per a la nova mobilitat metropolitana s’aprovarà formalment al consell metropolità aquest juny i servirà de base per consensuar aquestes mesures amb els municipis i altres administracions competents.