El tinent d’alcalde de Prevenció i Seguretat, Albert Batlle, ha deixat la porta oberta a retirar algun dels 14 carrils bus contra direcció que hi ha a Barcelona per garantir la seguretat dels vianants. En els últims 10 anys, aquests carrils han causat 133 accidents de trànsit, la majoria perquè els vianants creuen el semàfor en vermell o bé fora del pas de vianants. També hi ha hagut dues víctimes mortals.

Un dels morts va ser un vianant atropellat per no respectar un semàfor, i l’altre, el 2019, una passatgera que va caure dins d’un bus per una frenada d’emergència per un vianant que creuava fora del pas. De fet, per tipus d’accidents, el 70 % són atropellaments o caigudes dins del bus. Segons recull un informe de l’Ajuntament, la majoria de lesions són lleus, si bé hi ha hagut 16 persones amb lesions greus que han requerit hospitalització.

Batlle ha detallat l’informe a la Comissió de Presidència després d’una petició que li va fer JxC al setembre. El tinent d’alcalde ha explicat que l’estudi recomana revisar-ne la senyalització amb un reforç en els semàfors en vermell. També ha apostat per millorar l’educació viària. “Anem ajustant millores i si, arribat el cas, hem de retirar alguna d’aquesta senyalització, no dubtin que ho farem”, ha afirmat.

Els més conflictius: a travessera de Gràcia i Tarragona

El carril bus que circula contra direcció que hi ha a la travessera de Gràcia és un dels que més sinistralitat ha causat, així com queixes veïnals i laborals i de l’Escola Infant Jesús. Per això, Batlle ha apuntat que s’estudiarà una reconfiguració de la via, així com al carrer de Tarragona. Aquest n’ha registrat uns 60. L’informe també recomana canvis en el disseny del carril bus a l’avinguda Meridiana entre el passeig de Santa Coloma i Rio de Janeiro.

L’oposició demana retirar els més problemàtics

En el debat a la comissió, la majoria de l’oposició ha reclamat retirar els carrils bus contra direcció que han generat més sinistralitat. Albert Batlle ha dit que, en general, la valoració d’aquests carrils és positiva perquè ha permès millorar la mobilitat dels autobusos de la xarxa ortogonal. I ha advertit que retirar-los pot provocar inconvenients en aquest sentit. Tot i això, ha admès que cal “un procés de reflexió”.