El carril bici de la via Júlia, a Nou Barris, implantat fa gairebé 10 anys ha quedat obsolet. Segons els experts en mobilitat activa de la cooperativa Comoba, aquest tram de la xarxa s’hauria de revisar de manera urgent perquè és perillós per als ciclistes. El carril no té cap element de protecció, està situat a l’esquerra dels vehicles que circulen i l’envaeixen sovint quan l’autobús s’atura a la parada. Aquests factors dissuadeixen molts usuaris potencials, segons els experts. Al plenari d’octubre, el districte ja va anunciar que estudiaria les possibilitats de fer més segur aquest carril per als usuaris.  

Un carril bici que s’escapa de la norma

Els gairebé 500 metres del carril bici de la via Júlia no són aptes per a tots els usuaris, en especial l’han d’evitar els infants i els ciclistes inexperts. A més, no és prou ample per als tricicles de càrrega. “Caldria revisar molts dissenys de la xarxa que han quedat obsolets i ens casos com aquests és urgent per un tema de seguretat. Aquest tipus de disseny no és correcte i això genera situacions de perill. A més, hi ha un problema de connexió d’aquest carril amb la resta de la xarxa i no és gens homogeni, hi ha tres trams diferenciats”, assenyala Jordi Galí, arquitecte i consultor de mobilitat activa a Comoba.

Manual de disseny de carril bici de Barcelona- 2016

La solució, segons Galí, és ben senzilla. De fet, la trobem en una de les les fitxes del manual de disseny dels carrils bici que l’Ajuntament va fer al 2016.  “Amb un carril bici a la dreta, separat per un corredor d’aparcaments, podria funcionar perfectament i milloraria moltíssim la seguretat.”, explica Galí. Un carril bici a la dreta assegura que afavoriria també el comerç local i ampliaria el nombre d’usuaris, sobretot el cas dels infants.

Una oportunitat per guanyar nous usuaris

Barcelona encara està molt lluny del model d’altres ciutats europees pel que fa a xarxa ciclista. Aquesta distància, però, es podria escurçar amb la revisió d’alguns punts obsolets, com el de la via Júlia. “A ciutats com Copenhaguen el percentatge d’usuaris dels carrils bici és del 63 % -destaca Galí-, Barcelona podria arribar a un 15 %, si s’hi aplica un model adequat i es connecta uniformement tota la xarxa. Actualment, seguim en una quota del 2,5 %.” I en el cas de les zones altes de la ciutat, amb pendents, aquest percentatge és menor. Fa uns dies, la síndica de greuges de Barcelona i el RACC van demanar també a l’Ajuntament millores a la xarxa de carrils bici de la ciutat.