Tot i que hi ha qui respecta la normativa fil per randa, és fàcil trobar algun ciclista que circula per la vorera. Aquesta situació s’accentua, sobretot, en els trams de carrils bici afectats per obres. El cas, però, és que, en determinats punts de la ciutat, els usuaris de la bicicleta no ho tenen fàcil a l’hora de circular. Les obres que hi ha en diverses zones de Barcelona obliguen vianants, patinets, bicicletes i vehicles de motor a fer ús dels recorreguts alternatius provisionals.

Els entorns de l’Hospital Clínic, afectats per les obres de l’AVE des de fa més d’un any, en són un exemple. Els ciclistes asseguren que els recorreguts provisionals existents els suposen un greuge. Creuen que el carril bici se n’ha vist molt més afectat que la resta de vies. “La desviació és totalment de bogeria, el recorregut provisional és estret i et fa passar per llocs estranys. Totes les fases semafòriques van en contra de la bicicleta, has d’anar contra direcció, molestes els vianants”, explica Albert Garcia, de l’agrupació Amics de la Bici.

I tal com indica l’Albert, la convivència entre bicicletes i veïns de vegades es complica. “Des que fan obres, fa més d’un any, algunes bicis i patinets van per la vorera. Sempre hem d’estar pendents de no xocar, perquè a més a més com que no fan soroll no els sentim”, assegura Ramon Montserrat, veí de la zona. Amics de la Bici assegura que “alguns usuaris fan servir les voreres puntualment perquè se senten vulnerables“.

El focus principal del problema es troba a la cruïlla entre els carrers de Provença i del Comte d’Urgell, dues artèries molt importants per als usuaris de la bicicleta, ja que disposen de carrils bici que travessen la ciutat de nord a sud i d’est a oest. Precisament el del carrer de Provença és un dels pocs que travessen gairebé tota la ciutat, des de Sants fins al Clot. El nombre d’usuaris afectats és, per tant, molt elevat. “Això és una demostració real que es prioritza el cotxe. El que es diu políticament no té res a veure amb el que ens passa cada dia als ciclistes al carrer”, assegura Albert Martí.

Les obres puntuals, un altre focus del problema

Però a banda de les grans obres que l’Ajuntament està duent a terme a la ciutat, els usuaris també destaquen les molèsties que els representen les obres puntuals, com les obres de rehabilitació d’edificis. Diuen que, normalment, no es tenen en compte les afectacions que es fan sobre els carrils bici i que sovint ni tan sols els plantegen rutes alternatives. “Normalment ens trobem amb camions amb runes, que obstaculitzen el pas a la bici, i no hi ha una normativa clara respecte a habilitar un pas alternatiu, amb cons o amb una senyalització que doni prioritat a la bicicleta de manera clara i segura”, comenta Adrià Arenas, del BACC, el Bicicleta Club de Catalunya. Consideren també que les desviacions provisionals s’haurien de fer per la calçada i no per la zona per on caminen els vianants.