L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha aprovat inicialment l’estudi informatiu per a la connexió de les dues xarxes de tramvia, que conclou que la millor proposta és fer-ho per l’avinguda Diagonal. El document tècnic ha analitzat també el soterrament, al pas pels carrers del Comte d’Urgell i de Provença, i el bus elèctric. La connexió per la Diagonal, però, s’imposa a les altres opcions en l’anàlisi de cost i benefici i tenint en compte diversos criteris com ara l’impacte ambiental. L’estudi informatiu és paral·lel a la negociació política a l’Ajuntament, que requerirà consens per impulsar l’obra.

El document situa sis parades a la connexió per la Diagonal: Casanova, Balmes, Diagonal/Cinc d’Oros, Verdaguer, Sicília i La Monumental. L’estudi preveu que el tramvia funcioni sense catenària, amb una velocitat mitjana de 16 km/h i amb un interval de pas de quatre minuts. En la secció es manté el disseny de les voreres amples del tram ja reformat entre Francesc Macià i el passeig de Gràcia. L’estudi fa passar el tramvia pel tronc central, al costat d’un carril bici de 3,8 metres d’amplada.

El trànsit privat es desplaça als laterals amb dos carrils per banda (el que en el tram reformat es destina ara a un vial i un carril bici). En tot el tram afectat de l’avinguda Diagonal, el bus només es preveu que passi entre la via Augusta i Pau Claris i que comparteixi espai amb el tramvia entre la via Augusta i el passeig de Gràcia. El tram entre el carrer de la Marina i la plaça de les Glòries, en què hi ha una rambla central, el tramvia i el carril bici passaran pels laterals.

Pel que fa a les altres opcions, el soterrament es dibuixa entre Francesc Macià i Roger de Llúria, una proposta que permetria al tramvia guanyar velocitat, però que afectaria diversos arbres a l’hora de fer les estacions soterrades. La unió per Comte d’Urgell i Provença guanya en connectivitat, però perd velocitat i té un encaix difícil a Provença. L’estudi informatiu dibuixa el bus elèctric amb la mateixa secció que si hi passés el tramvia i, tot i que guanya velocitat respecte als busos actuals, no capta tota la demanda que es preveu amb el tramvia.

El cost de cada opció

Segons ha explicat l’ATM, connectar els tramvies en superfície per la Diagonal tindria un cost de 158 milions d’euros, que inclouen l’obra i la compra dels combois necessaris. A més, cal afegir-hi el cost d’urbanitzar la Diagonal (voreres i carril bici), uns 58 milions més. El soterrament puja a més de 330 milions d’euros, la connexió per Comte d’Urgell i Provença frega els 170 milions, i el bus elèctric és l’opció més econòmica, amb 47 milions d’euros, que inclouen la compra de 24 busos articulats de 18 metres). La connexió en superfície del tramvia per la Diagonal suposaria tres anys d’obres.

No implicarà desfer la reforma del mandat Trias

En una entrevista a ‘El matí de Barcelona’, de betevé 91.0 fm, el director de l’estratègia de connexió del tramvia, Pere Macias, ha volgut deixar clar que el projecte no obligarà a aixecar el tram reformat durant el mandat anterior, entre Francesc Macià i el passeig de Gràcia.

Escolta l’entrevista a Macias aquí: