L’Ajuntament de Barcelona vol canviar completament la fesomia del carrer del Perú, que travessa el districte de Sant Martí des de la plaça de les Glòries fins al barri del Besòs i el Maresme. L’objectiu és ubicar-hi un carril bici bidireccional i reduir la circulació de trànsit rodat de quatre a dos carrils, un per al trànsit privat i un altre per als autobusos, tots dos en sentit Besòs. S’eliminarà, doncs, totalment la circulació en sentit Llobregat.

El primer tram podria estar llest al juliol

La reforma es farà per trams. El projecte de pacificació del primer, comprès entre els carrers de la Llacuna i el de Bac de Roda, ja està redactat i es troba en exposició pública fins a finals de gener. Si no hi ha al·legacions, les obres podrien començar el mes de març i s’allargarien fins al juliol.

La secció de la calçada serà pràcticament igual en tots els trams: un carril bici bidireccional, un carril per al trànsit privat en sentit Besòs i un carril bus. Això sí, en els trams més amples, com els compresos entre els carres de Joan de Malta i el d’Espronceda, s’hi col·locarà també un carril de serveis i estacionament de motocicletes.

Paral·lelament, s’està treballant en la resta del tram a reformar —el comprès entre els carrers de Bac de Roda i el de Josep Pla— i, segons van assegurar fonts municipals a l’últim consell de barri de Provençals del Poblenou, la idea és que segueixi la mateixa línia que el primer tram.

Carril bici bidireccional

Segons Cèsar Aguado, d’Amics de la Bici, el nou carril bici no serà una via pedalable qualsevol ja que servirà per connectar la plaça de les Glòries i el barri del Besòs i el Maresme. Des d’aquesta entitat qüestionen la idoneïtat, però, els carrils de servei que s’hi col·locaran que obligaran els vianants a envair el carril bici.

Quins nous carrils bici a Barcelona hi haurà fins al 2023?
L’Ajuntament es compromet a construir 32,6 nous quilòmetres els propers dos anys

El trànsit privat, només en sentit Besòs

Un dels punts més polèmics del projecte és, però, la reducció de l’espai per al trànsit privat. Si fins ara els cotxes privats disposen de quatre carrils de circulació, dos per sentit, en pràcticament tot el carrer, amb la reforma en tindran només un, en sentit Besòs.

Les obres a la calçada se sumaran a les que ja s’estan fent a la vorera amb la pacificació dels entorns escolars dels centres educatius que hi ha en aquest tram de carrer, on es concentren vuit escoles.

Més de 200 escoles de Barcelona amb entorns pacificats, una de cada tres
La Dreta de l’Eixample i el Poble-sec són els barris on s’han fet més intervencions de millora