El missatge és contundent: “és inacceptable qualsevol pèrdua de vides humanes en accidents de trànsit”. Sota el lema “Tots tenim família. A la carretera víctimes 0”, s’engega la nova campanya de sensibilització viària. Enguany, la filosofia és caminar cap a l’objectiu Visió Zero, un context en què no s’hagin de lamentar morts ni víctimes amb seqüeles de per vida a causa de sinistres viaris. Es pretén erradicar la “xacra social” que això suposa i reduir el nombre de vides perdudes fins a arribar a la meta: zero.

Lligat amb aquest concepte, la campanya defuig de mostrar la brutalitat d’accidents de trànsit per apel·lar directament a les emocions. Es mostren una sèrie de persones que responen a la pregunta “Quina hauria de ser la xifra de morts a les carreteres catalanes aquest 2017?”,  tenint en compte que la xifra s’ha reduït del 2015 al 2016. La resposta de cada persona canvia radicalment quan se’ls presenta un escenari que els toca molt de prop.

Per fer-ho, es va realitzar un càsting de 18 persones i no se’ls va explicar res, només se’ls va preguntar si volien participar en una campanya de seguretat viària. Així, segons els organitzadors, s’asseguraven que les emocions eren espontànies i naturals. A partir d’aquest divendres, l’espot circularà per la televisió, la ràdio i la premsa digital.

Una filosofia de llarg recorregut

Aquest nou plantejament prové de Suècia. Es va començar a desenvolupar a finals dels 90 i ha revolucionat les campanyes de seguretat viària en l’àmbit internacional. Les polítiques que impulsa la Unió Europea també s’emmarquen en la Visió Zero i la desaparició dels morts a les carreteres de cara el 2050. Per arribar-hi, es marquen fites intermèdies, com la reducció del 50 % en el nombre de víctimes el 2020 respecte a l’any 2010.