Tres accelerades amb el motor a la màxima revolució són suficients per comprovar si un vehicle supera els límits d'emissió de partícules en suspensió permesos per la Unió Europea. Un límit que se situa en un màxim de 5 mil·ligrams per quilòmetre i que es mesura a través d'aquest opacímetre. MARIA BALTÀ, tècnica de la campanya "A partir del juliol de 2008, els cotxes que estan matriculats a partir d'aquesta data, els valors van passar a ser més restrictius, en funció de la data de matriculació del vehicle" Tot i que els vehicles dièsel són energèticament més eficients, també són més contaminants. El problema és que aquests vehicles representen el 70% del trànsit rodat de la ciutat La campanya és només informativa i, per tant, en cas de superar els nivells, no es sanciona els propietaris. L'objectiu és conscienciar-los sobre la importància de triar combustibles menys contaminants. Aquesta acció forma part del Pla de millora de qualitat de l'aire impulsat per l'Ajuntament amb l'objectiu de reduir l'alta contaminació de la ciutat. En aquests moments, Barcelona es troba en els límits europeus permesos pel que fa a les partícules en suspensió i supera des de fa anys, els nivells de diòxid de nitrogen establerts. Segons el consistori, però, això està a punt de canviar. JOAN PUIGDOLLERS, regidor de Medi Ambient i Serveis Urbans "En un any que tenim vent, que tenim moltes pluges, les dades van ser suficientment optimistes. Si això no es torcés l'últim trimestre de l'any, potser l'any que ve complim la normativa europea tan de partícules en suspensió com de diòxid de nitrogen" Des de l'Ajuntament recorden que les mesures establertes per la Unió Europea no tenen en compte les característiques del clima mediterrani. Es basen en la climatologia dels països nòrdics, que són més freds i plujosos.

Millorar la qualitat de l’aire és una prioritat, però també un imperatiu per a la ciutat de Barcelona: des de 2010, la Comissió Europea obliga a respectar uns límits de contaminació i l’Ajuntament ha decidit posar en marxa una campanya d’informació sobre les emissions de partícules als conductors de vehicles dièsel. És la primera de cinc campanyes previstes per a aquest any en cinc punts de la ciutat amb les quals es vol informar i conscienciar el ciutadà sobre les conseqüències que té l’ús del vehicle dièsel sobre l’aire que respirem.

La campanya consisteix a aturar els vehicles aleatòriament per sotmetre’ls a una prova d’opacitat, que és la metodologia que s’utilitza en les inspeccions tècniques de vehicles (ITV). Fins ara ja s’han aturat 111 vehicles, més del 99% dels quals ha resultat que complien amb els nivells màxims d’opacitat permesos per la normativa vigent. Del total de vehicles que s’han aturat, el 66% havien estat matriculats abans de l’1 de juliol de 2008. En total, el 77% dels motors dièsel analitzats estaven dotats de sistema turbo d’alimentació d’aire, que n’incrementa la potència i en redueix la contamimació.

Aquesta campanya és una mesura prevista dins el Pla de millora de la qualitat de l’aire amb què es volen reduir els nivells de partícules. Segons dades de l’Ajuntament, en els últims tres anys s’ha aconseguit arribar als límits establerts en la normativa europea.