Es diu Emeka i és enginyer de camins. Surt de la feina, a l'Eixample, i se'n va a buscar el metro per arribar a casa. No s'ha tret el carnet de conduir perquè no té cotxe. I no en necessita. EMEKA OKPALA "Si vius i treballes a Barcelona ciutat, no et fa falta el cotxe per res. Et pots moure en transport públic i caminant arribes a tot arreu." L'Andrea sí que té cotxe i carnet de conduir, però no a Barcelona. Diu que aquí no li cal. Per anar de casa, a Gràcia, fins a la feina, a l'Eixample, ni tan sols fa servir el transport públic. ANDREA MELERO "Prefiero ir caminando que utilizar otros medios de transporte, ya que me cuesta el mismo tiempo utilizar el metro, que saldría de Gracia y, entre que cojo el metro y demás, llegar hasta aquí me costaría 20-25 minutos.... es el tiempo que me cuesta yendo andando." Viuen dins de Barcelona sense cotxe i tampoc no el troben a faltar per anar a altres ciutats. ANDREA MELERO "Para salir de Barcelona e ir a otras ciudades tienes trenes, tienes autobús, tienes cualquier medio de transporte. No necesitaría el coche ni para vivir dentro ni para salir fuera." Reconeixen que, si visquessin o treballessin en un altre municipi de l'àrea metropolitana, la cosa canviaria. EMEKA OKPALA "Quan surts de Barcelona, surts de la ciutat, costa una mica més arribar-hi, als municipis del costat. Però amb temps, una mica de paciència i un bon llibre, es fa." Ni l'Emeka té pressa per treure's el carnet ni l'Andrea té cap voluntat de tenir un cotxe aquí, perquè ho veuen més que res com una font constant de despeses. "Si la feina m'ho permet i on visqui també m'ho permet en un futur, doncs sí: en un principi intentaré continuar utilitzant l'autobús i el metro." "Si sigo viviendo en Barcelona, no me compraría ningún coche."

L’Emeka Okpala és enginyer de camins. Quan surt de la feina, en pràctiques, a l’Eixample, se’n va a buscar el metro per arribar a casa. No descarta treure’s el carnet de conduir, però fins ara mai no ha trobat el moment. No té cotxe i no en necessita: “Si vius i treballes a Barcelona ciutat, no et fa falta el cotxe per a res. Et pots moure en transport públic i caminant arribes a tot arreu”, diu. Reconeix que, si visqués o treballés en un altre municipi de l’àrea metropolitana, la cosa canviaria. Però no gaire: “Quan surts de Barcelona, surts de la ciutat, costa una mica més arribar-hi, als municipis del costat. Però amb temps, una mica de paciència i un bon llibre, es fa.

Segons l’Informe de Dades Bàsiques de Mobilitat de 2015, publicat el juliol passat, el 2015 es van registrar més de 4,9 milions de desplaçaments interns per la ciutat i 1,8 milions de viatges entre Barcelona i la resta de l’àrea metropolitana. Aquest informe alertava de l’augment de l’ús del vehicle privat sobretot en aquests trajectes metropolitans. En tot cas, també va créixer l’ús del transport públic, que amb 3,1 milions de trajectes diaris és el principal mitjà de mobilitat a tota l’àrea metropolitana de Barcelona. I es van incrementar un 3,3 % els desplaçaments a peu, fins als 2,5 milions al dia.

Hi ha més gent que va a peu que en cotxe. I hi ha qui sempre va a peu. Per exemple, l’Andrea Melero, que viu a Gràcia i treballa a l’Eixample, ha renunciat fins i tot a agafar el metro o l’autobús: “Arribar en metro fins aquí em costaria entre 20 i 25 minuts, que és el mateix temps que trigo caminant”, explica. L’Andrea, que té carnet de conduir i un cotxe a Tarragona, diu que a Barcelona el cotxe li faria més nosa que servei. Així que, si continua vivint a Barcelona, no es “compraria mai un cotxe”. Així doncs, ella, com molts altres barcelonins que no tenen cotxe ni moto, no es veuran afectats pel Dia sense Cotxes de dijous vinent.