Escolta aquesta notícia

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha començat per primera vegada una prova pilot amb un bus autònom, que integra tecnologia per a una conducció totalment automatitzada i sense conductor. El vehicle ha començat a circular aquest dilluns per Montjuïc en un primer test que s’allargarà durant 10 dies i que s’està fent amb un conductor de seguretat que pugui fer-se càrrec de qualsevol imprevist durant el trajecte.

El vehicle està fent un recorregut de curta distància per l’avinguda de l’Estadi. Concretament, recorre una distància d’uns 900 metres, primer en sentit d’anada i després de tornada, entre la plaça de Dante —la que hi ha a davant de les piscines municipals de Montjuïc i els Jardins de Joan Brossa— i l’Estadi Olímpic de Montjuïc. A banda de les parades d’inici i final de línia, dins del recorregut també s’atura a l’avinguda de Miramar, la plaça de Neptú, la Fundació Joan Miró i el funicular de Montjuïc.

Proves amb passatgers

El bus sense conductor funcionarà entre el 4 i el 14 de novembre en horari ininterromput, des de les 9 h fins a les 19 h. I, al contrari del que sol passar en aquests casos, les marxes de prova s’estan fent amb passatgers a bord i de manera oberta a la ciutadania.

El de TMB no és primer bus autònom que circula per Barcelona. A principis d’aquest 2025 un autobús impulsat per una companyia automobilística europea ja va fer proves pel centre de la ciutat amb passatgers i sense conductor.

Un autobús elèctric de vuit metres

El vehicle autònom que realitza les proves és un autobús 100 % elèctric de vuit metres de llarg de l’empresa turca Karsan, que actualment ja fa una línia regular a la ciutat noruega de Stavanger i està en proves a la sueca Goteborg.

Té una capacitat de fins a 52 passatgers i està equipat amb un sistema d’automatització de la companyia ADASTEC, que li permet detectar tots els objectes al voltant i controlar les condicions de la carretera dins d’una ruta predefinida. També, òbviament, pot detectar imprevistos a la via i seguir les ordres dels senyals de trànsit i les línies dibuixades sobre el paviment. A més, disposa de sensors repartits per tot el vehicle que li permeten controlar els punts morts per garantir una seguretat màxima.

Tot i que disposa d’un nivell de conducció autònoma 4, suficient per circular tot sol i amb seguretat, a l’estat espanyol és imprescindible que circuli amb una figura humana a bord, la del conductor de seguretat, que controla el bon funcionament de la conducció automàtica i pot corregir o executar una maniobra en cas que sigui necessari.

Fomentar la innovació

La prova pilot serveix per explorar les possibilitats de les tecnologies de conducció autònoma en el transport públic urbà a la ciutat i valorar una possible aplicació futura als carrers de la ciutat. “Valorarem com ha anat la prova i si desenvoluparem alguna ruta més a Barcelona des del punt de vista de la conducció autònoma”, ha dit el director de la xarxa de bus de TMB, Jacobo Kalitovics.

D’altra banda, Ángel Luis Estrella, el responsable de Karsan a Espanya (l’empresa fabricant de l’autobús), apunta que un vehicle automatitzat d’aquestes característiques pot arribar a ser més segur. “Un ordinador sempre té un control absolut de què passa al voltant de l’autobús i uns temps de reacció molt més curts“, afirma. A més, afegeix que mentre “un conductor humà” mira pel retrovisor “no veu durant una fracció de segon del que passa a la dreta”.

Entrevista a Agustín López, director de projectes de bus de TMB, al ‘bàsics’

Tot i aquesta prova pilot, TMB descarta que a curt termini pugui haver-hi busos autònoms circulant per Barcelona: “Es tracta d’aprofitar la tecnologia, però si algun dia veiem autobusos autònoms a la trama urbana circulant serà perquè ja hi ha també cotxes particulars d’aquest tipus“, ha explicat Agustín López, director de projectes de bus de TMB, en una entrevista al programa ‘bàsics’. També ha explicat que s’ha triat fer la prova a Montjuïc perquè la circulació és habitualment tranquil·la.