Les bicicletes i els tricicles amb remolc són cada cop més habituals als carrers de la ciutat. S’utilitzen per repartir mercaderies i tot tipus de productes a domicili. Segons la nova regulació de l’Ajuntament poden circular pràcticament per tot arreu, pel carril bici (si l’amplada ho permet) i també per la calçada. El Pep Canameras de la xocolateria La Nena va ser dels primers a utilitzar-ne a la ciutat. Ara fa vuit anys necessitava transportar els productes de l’obrador a l’establiment i aquesta va ser una bona solució. Assegura que no ha tingut mai cap problema amb els veïns, que durant el dia aparca el carrer (amb el seu permís) i que com és un aparell gran no pot circular a gran velocitat.

El mateix any, el 2010, va néixer Vanapedal, una empresa dedicada a la distribució de mercaderies amb tricicles elèctrics . Els seus vehicles poden transportar entre 100 i 200 quilos de pes i, segons el gerent Enric Gallifa, permeten “acabar amb l’absurd que suposava repartir un sobre en una furgoneta al centre de la ciutat”. Gallifa no veu que la proliferació d’aquests ginys sigui un problema, i considera que Barcelona és una de les ciutats d’Europa més preparades per moure’s de forma sostenible.

El problema: els carrils bici

Pels qui han triat aquesta opció pel seu negoci, els avantatges són clars, especialment pel medi ambient. També pensen el mateix entitats com els Amics de la Bici, tot i que ho matisen. Consideren que l’Ajuntament no està sent prou àgil davant l’increment evident de ginys que circulen sobretot pel carril bici, com aquests aparells. També creuen que molts dels carrils bici no tenen la mida adequada, que són estrets, i que això pot crear un problema sobretot de seguretat. Per Ole Thorson, de Catalunya Camina, la proliferació de bicicletes amb remolc és una bona notícia però no perquè circulin per la vorera. “Un aparell d’aquests va a 30 km/h, sis vegades la velocitat d’un vianant”.

La solució: circular per la calçada i les zones 30

Per Ole Thorson, la circulació d’aquestes bicicletes és més similar a la d’un cotxe que circula per la calçada que no pas a la d’un vianant que utilitza la vorera. Per tant, assegura, cal que aquests ginys circulin únicament per la calçada i que els conductors, diu, prenguin paciència. “No hi ha una altra”, sentencia també Rafael Robledo, d’Amics de la Bici. Robledo aposta perquè la velocitat a tota la ciutat es limiti a 30 km/h ( i 40 km/h a les avingudes). També ho pensa Ole Thorson: “Volem una ciutat 30 i això va massa lent”.

De la seva banda, l’Ajuntament assegura que Barcelona ja és gairebé una ciutat 30. De fet, aquest és el límit de velocitat a les zones 30 existents i també a tots els carrers amb sentit únic de circulació i als que tenen un carril per sentit.