Per rememorar els 150 anys d’història del tren de Sarrià, el 7 de juny es podrà tornar al passat viatjant des de la plaça de Catalunya fins a les Planes amb un tren de la sèrie 400, dissenyat als anys 40 i construït als tallers de Sarrià. També es podrà pujar per primer cop a les noves unitats de combois de la sèrie 113, que començaran a circular aquest any. D’aquesta manera, es podrà viatjar en dos trens dels FGC separats per més de 70 anys d’història.

Altres actes i activitats previstes per a la celebració són l’organització de concursos de fotografia i de microrelats i la instal·lació de fotografies murals a diverses estacions. A la de la plaça de Catalunya s’hi farà una exposició sobre els 150 anys d’història de la línia de Sarrià i està previst que al mes de juny s’hi presenti un llibre commemoratiu amb imatges de l’arxiu històric dels FGC en col·laboració amb l’Arxiu Nacional de Catalunya i també s’emetrà un segell commemoratiu de curs legal.

150è aniversari també a la xarxa

Amb l’objectiu que tothom disposi d’informació actualitzada sobre el desenvolupament dels actes de commemoració, FGC ha obert el portal web www.fgc150.cat, on es pot trobar tota la informació relacionada amb aquesta efemèride. A més, el web del 150è aniversari disposa d’informació i fotografies d’arxiu del tren de Sarrià i de la història de Barcelona.

Els ciutadans també podran informar-se’n i participar-hi a través de les xarxes socials amb dels perfils oficials dels FGC a Facebook i a Twitter @FGC. Per seguir la conversa que genera aquesta commemoració a Twitter, s’ha creat especialment l’etiqueta #FGC150.

Història del tren de Sarrià

El tren de Sarrià es va inaugurar l’any 1863 i està considerat com un dels primers ferrocarrils urbans d’Europa. Als inicis, es tractava d’una línia de 4,6 quilòmetres de longitud, construïda en ample de via ibèric, que sortia del lloc on avui es troba la plaça de Catalunya, i creuava la plana de Barcelona passant pels pobles de Gràcia, Sant Gervasi fins a arribar a Sarrià, als peus de la muntanya de Collserola.

El nou ferrocarril va sorgir per respondre a les necessitats de comunicació dels pobles del voltant de la ciutat de Barcelona i va ser un actor principal en la urbanització de la rodalia.

Durant dècades, els trens de Sarrià van ser remolcats per locomotores a vapor i estaven formats per petits cotxes de fusta. Però l’any 1905, la companyia va decidir procedir a una reforma en profunditat i es va canviar a l’ample de via internacional i la tracció a vapor va ser substituïda per l’electrificació. El tren de Sarrià va ser, així, el primer ferrocarril elèctric a Catalunya.