Barcelona engegarà una prova pilot per implantar radars per detectar vehicles que circulin amb excés de soroll. Es tracta de dos aparells en fase experimental que es desplegaran a partir del juliol. Tot i que seran mòbils, inicialment s’ubicaran en dos punts fixos que l’Ajuntament no ha concretat.

De moment, funcionaran durant tres mesos amb l’objectiu inicial de recollir informació, ja que, segons l’Ajuntament, es tracta d’un sistema molt més complex que el dels radars habituals, que detecten només l’excés de velocitat. Un cop feta la prova, el consistori informarà dels resultats la Direcció General de Trànsit (DGT), que és qui hauria d’autoritzar l’ús d’aquests dispositius i la capacitat per posar multes.

El trànsit, principal font de contaminació acústica

En paral·lel, l’Ajuntament també estudiarà la fórmula jurídica per imposar les sancions. L’objectiu del consistori és multar els vehicles que superin entre 5 i 10 decibels el límit establert, amb el focus posat sobretot en les motos i els ciclomotors que circulen amb els sistemes d’escapament modificats. L’Ajuntament, però, llança un missatge de tranquil·litat als conductors: assegura que tots els vehicles sortits de fàbrica compleixen els nivells de soroll permesos.

Amb aquesta mesura, Barcelona vol reduir el soroll causat pel trànsit, la principal font de contaminació acústica durant tot el dia a pràcticament tota la ciutat. De fet, segons dades de l’Ajuntament, més de la meitat de la ciutadania està exposada a un soroll de trànsit igual o superior al que l’Organització Mundial per la Salut (OMS) considera perjudicial per a la salut.