A partir de juliol començarà a circular per la ciutat un autobús elèctric de càrrega nocturna. Es tracta del primer que no requereix carregar les bateries durant el dia mentre està circulant perquè té autonomia per fer fins a 200 quilòmetres. TMB el posarà a prova durant un any per mirar-ne l’autonomia i que s’adapta al servei. El model es diu Lion’s City 18E i Barcelona és capdavantera en l’estrena d’aquest vehicle innovador.

Un model més eficient

La diferència principal d’aquest autobús elèctric respecte dels que ja circulen per la ciutat és el sistema de càrrega ràpida. Això permet que estigui disponible per circular en només quatre hores de càrrega nocturna, sense cap recarrega durant la jornada de servei.

En canvi, els autobusos elèctrics articulats que fins ara circulen per Europa combinen càrrega nocturna amb la càrrega d’oportunitat durant el temps de descans en les parades. Tot i que es tracta d’una operació molt ràpida -en cinc minuts permet carregar-ne fins al 80 %-, obliga a electrificar les línies amb aquesta infraestructura de recàrrega, cosa que no cal amb el aquest model nou Lion’s City.

Les característiques dels Lion’s City 18E

El Lion’s City 18E, aparcat a la plaça de Catalunya

Es tracta d’un autobús articulat de 18 metres que té dos motors centrals elèctrics i capacitat per a 120 passatgers. Els dos motors tenen una potència de 320 kW cadascun i l’energia que els alimenta prové de vuit bateries modulars. Tant als motors -situats als eixos segon i tercer- com a les bateries -ubicades al sostre- s’hi pot accedir fàcilment, fet que redueix els costos de manteniment.

Aquest vehicle té un sistema de càrrega ràpida que permet que estigui disponible de nou per al servei en només quatre hores. El carregador s’ha instal·lat al centre operatiu de negoci del Triangle. Segons el fabricant, MAN, el Lion’s City té una autonomia garantida de 200 quilòmetres, que pot arribar a 270 en condicions favorables.

S’estrenarà a l’H16

Aquest model començarà a circular en proves a l’H16 aquest juliol, una línia per on ja circulen autobusos elèctrics articulats. Això permetrà comparar les dades i les prestacions del nou model amb els antics. Més endavant també prestarà servei en altres línies de molta demanda de TMB.

Barcelona és, juntament amb Colònia (Alemanya), una de les dues úniques ciutats europees que ha posat a prova aquest model gràcies a la cessió del fabricant per a les proves.

Aposta per l’eficiència energètica i la sostenibilitat

TMB està renovant progressivament els autobusos amb vehicles impulsats per energies netes. L’objectiu és que el 2030 el 50 % funcioni amb electricitat o energies netes o de baixes emissions com el gas natural comprimit, el biogàs o el nitrogen verd.