Barcelona es converteix en el punt de trobada del vehicle elèctric. L’Arc de Triomf i el passeig de Lluís Companys acullen del 4 al 7 d’octubre l’Expoelètric, la fira més important del sector. Enguany, se’n celebra la vuitena edició, i ho amb més presència de la indústria del motor i de l’energia. Els expositors comparteixen iniciatives i ensenyen les seves novetats en el marc de la recerca d’una mobilitat més sostenible.

És un sector en auge, especialment a les ciutats europees. A Barcelona ja circulen més de 500 cotxes elèctrics, fet que representa un 0,5 % del total del parc automobilístic i un 4 % de les matriculacions, segons Sergi Saurí, enginyer de camins, canals i ports de la UPF. “És una xifra baixa, però representa una de les més altes de l’estat espanyol“, ha afirmat. “Si comparem Barcelona amb la resta d’Europa, no hi veiem una gran diferència. Són dades que reflecteixen la difícil implementació d’aquest tipus de vehicle”, reflexiona Saurí. I és que només un de cada 60 vehicles que s’han comprat al llarg del 2017 és elèctric.

El procés “és lent” per dos factors, destaca. Per una banda, el preu del vehicle és un 17 % més car que el d’un convencional. I, per altra, el nombre de punts de recàrrega, un fet important tenint en compte que l’autonomia d’aquest transport és d’uns 150-200 quilòmetres. Actualment, Barcelona disposa d’uns 450 punts públics de recàrrega per a un milió de persones. “No és una xifra dolenta però som lluny dels primers de la classe. A Oslo en tenen 2.500 per a la mateixa xifra d’habitants”.

De punts de recarrega n’hi ha de tres tipus: els ràpids, que omplen el 80 % de la bateria en 15 minuts; els moderats, que ho fan en menys d’una hora, i els lents, que necessiten unes tres o quatre hores. Aquests últims són els habituals per a ús privat perquè només es necessita l’aval de la comunitat de veïns per instal·lar-lo i no cal canviar la potència de l’electricitat contractada.

Polítiques d’impuls

Per fomentar l’ús dels vehicles elèctrics, “l’impuls de les administracions públiques és essencial”, assegura Saurí. Molts països europeus ja han posat en marxa mesures per incentivar-ho. Bàsicament, responen de dos tipologies. Primerament, incentius per la compra del vehicle: subvencions, reducció d’impostos associats a la compra com l’IVA, bonificació als peatges o reducció del preu d’aparcament. De fet, Saurí recorda que “alguns estudis ja apunten que d’aquí a 10 anys els cotxes elèctrics es podrien situar en preus similars als convencionals”. I, paral·lelament, crear més punts de recarrega públics, així com fomentar que tothom en pugui tenir a les seves comunitats.