A Barcelona aquest últim any s’han produït menys accidents de trànsit però, per contra, s’ha incrementat el nombre de ferits greus. Aquesta és una de les conclusions que es desprèn del balanç de sinistralitat 2024 que ha presentat aquest dimarts l’Ajuntament de Barcelona. En total, a Barcelona l’any passat es van produir 6.872 sinistres (-2,4 %) i van resultar ferides en accident de trànsit un total de 8.482 persones, un 3,5 % menys que el 2023. La reducció encara va ser més dràstica en el nombre de víctimes mortals, que el 2024 va ser d’11 persones, gairebé la meitat que l’any anterior (-45 %), i la xifra més baixa dels últims 15 anys.
Un 7 % més ferits greus entre els col·lectius vulnerables
La tendència pel que fa a la sinistralitat és, per tant, clarament positiva. No obstant, el balanç detecta un increment del 6 % del nombre de ferits greus en accident (242 persones). D’aquests, 225 persones, és a dir, el 93 %, formen part del que es coneix com a «col·lectius vulnerables», és a dir, conductors i passatgers de motos, ciclistes, patinets, i vianants. Dit d’una altra manera, que el nombre de ferits greus d’aquests col·lectius vulnerables s’ha incrementat un 7 %. “Des del govern en som conscients i lluitarem per reduir la sinistralitat d’aquests col·lectius”, ha assegurat la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet.
Baixen un 22 % els accidents de patinets
Una altra de les conclusions del balanç és que la implicació en accidents de trànsit dels vehicles de mobilitat personal com els patinets s’ha reduït un 22 %, i representa un 4,86 % del total. També han disminuit significativament els accidents amb turismes implicats (-18 %) i motos (-17 %). Per contra, creixen els accidents on hi participen taxis (19,5 %) i també els de bicicleta (7 %).
La principal causa d’accidents continua estant relacionada amb la manca d’atenció en la conducció, no respectar les distància i conduir amb una velocitat inadequada. En segon lloc hi ha la col·lisió lateral, per canvis de carril i direcció, i en tercer lloc la col·lisió fronto-lateral. Pel que fa a la causa principal d’accidents de vianants hi ha desobeir el semàfor i creuar per fora del pas de vianants.
Quins són els punts negres amb més accidents de Barcelona?
La Guàrdia Urbana té detectades 24 zones de risc de Barcelona on s’han produït 286 sinistres, el 4,3 % del total. D’aquestes les que concentres més accidents són la Gran Via de les Corts Catalanes amb el carrer d’Aribau (21 accidents), el carrer d’Aragó amb Muntaner (16), l’avinguda de Josep Tarradellas amb l’avinguda de Sarrià (15), la confluència entre el carrer Villarroel i el d’Aragó (15). Entre aquest llistat de punts d’alta concentració d’accidents destaca el carrer d’Aragó, amb sis encreuaments conflictius.
Nou Pla Local de Seguretat Viària 2025-2030
D’altra banda, l’Ajuntament preveu aprovar inicialment aquest dimecres el nou Pla Local de Seguretat Viària 2025-2030 que, entre d’altres coses, preveu que el 2030 s’hagi reduït un 50 % el nombre de víctimes mortals i ferits greus, respecte del 2019. A més, el consistori també treballa per realitzar un pla de seguretat viària per a cada districte, i un altre d’específic per a les rondes i que es farà en col·laboració amb la resta de municipis afectats.

