Missatge d'agraïment apel·lant els conductors a respectar els vianants. És la imatge de la campanya que omplirà la ciutat amb banderoles, cartells i tríptics. Sota el lema "M'agrada viure amb tu", la iniciativa pretén protegir els més febles: vianants, ciclistes i motoristes. JOAQUIM FORN tinent d'alcalde de Seguretat i Mobilitat "És evident que cada mort és un fracàs i no en volem tenir cap. Perseguir això és impossible però nosaltres el que volem és perseguir aquest impossible. Estem convençuts que es pot assolir." Els deures en matèria de prevenció s'estan fent. S'han revisat més de 10.400 passos de vianants, gairebé el 69% dels que hi ha a la ciutat. Per resoldre'n els conflictius, s'han proposat millores com ara eliminar-hi zones de càrrega i descàrrega, que en dificulten la visibilitat, i col·locar-hi aparcament per a motos. O també reforçar el pintat dels encreuaments. "Però tampoc ens hem volgut aturar a aquí. Els passos de vianants no només han d'estar amb condicions òptimes sinó que s'han de respectar." En aquest sentit, de gener a setembre, la Guàrdia Urbana va imposar 569 denúncies a conductors que no van respectar els passos de vianants, un 68% més que l'any passat. Se'n va multar prop de 14.000 per saltar-se el semàfor. Els motoristes continuen en el punt de mira. Fins a finals de setembre, se'n van denunciar més de 2.200 que superaven la taxa d'alcoholèmia. Però amb tot plegat, hi ha una dada positiva. Precisament, la mortalitat en moto s'ha reduït en cinc víctimes, mentre que la dels ciclomotor es manté. Enguany cap ciclista no ha perdut la vida i en el cas dels vianants, s'ha passat de 12 a nou morts. En total, la xifra de víctimes mortals a la ciutat ha baixat un 33%.

La mobilitat interurbana és diferent a la mobilitat urbana i l’Ajuntament, conscient d’això, ha decidit impulsar una campanya publicitària anomenada “Perquè circules amb compte, m’agrada viure amb tu!” amb la finalitat de conscienciar dels perills de la conducció per ciutat.

Quan es condueix per Barcelona, conviuen en un mateix espai cotxes, taxis, bicicletes, vianants i motocicletes. A més, hi ha més elements de distracció que quan es condueix per carretera perquè s’ha d’estar alerta de més semàfors, passos de vianants o encreuaments.

Segons Joaquim Forn, tinent d’alcalde responsable de l’Àrea de Presidència, Règim Interior, Seguretat i Mobilitat, les motocicletes i els ciclomotors representen un terç dels vehicles que circulen per Barcelona i generen el 88% de lesions greus en accident de trànsit.

Durant l’any passat, hi va haver, de gener a setembre, 27 morts en accident de trànsit a la ciutat, i enguany, de moment, aquesta dada s’ha reduït un 33%. Fins a finals de setembre es van produir 18 víctimes mortals i els col·lectius més vulnerables van reduir el nombre de víctimes: cinc motoristes, tres vianants menys i un ciclista morts menys.

El balanç final de 2012 també va comportar la reducció del 4,3% d’atropellaments en vianants, respecte de l’any anterior. Una dada negativa, però, va ser la del nombre d’accidents de trànsit. Concretament, el cap de la Guàrdia Urbana de Barcelona, Evelio Vázquez, i el cap de la Unitat d’Accidents de la Guàrdia Urbana, Manuel Haro, han explicat que es van intervenir un total de 9.225 accidents, un 4,8% més respecte a 2011.

Per tal de reduir el nombre d’accidents, el govern municipal ha revisat 10.424 passos de vianants (el 68,8% de tots els passos de vianants que hi ha a la ciutat) i ha elaborat 2.563 propostes d’actuació per millorar la mobilitat urbana.

El nombre de denúncies a conductors que no respecten els passos de vianants ha augmentat un 68% i, fins a final del mes de setembre, la Guàrdia Urbana ha denunciat 2.295 motoristes per conduir superant la taxa màxima permesa d’alcohol.