Avancar és un servei de lloguer de cotxes per hores, que es pot contractar de manera ocasional (6 €/h o 56 €/dia) o bé pagant una quota de 50 euros al mes. L’empresa es va crear l’any 2005 per fer realitat un projecte que la PTP i el govern municipal de llavors consideraven clau per impulsar la mobilitat sostenible a la ciutat, intentant substituir els vehicles privats per cotxes compartits per diversos usuaris que en facin un ús més o menys esporàdic.

A principis de 2012, Avancar va ser comprada per la companyia ZipCar, que presta un servei similar a diverses ciutats nord-americanes i del Regne Unit. I un any després, la multinacional Avis Budget, que lloga vehicles arreu del món amb aquestes dues marques, va comprar ZipCar. Ara mateix, doncs, els cotxes d’Avancar i d’Avis pertanyen al mateix grup empresarial, encara que el tipus d’oferta comercial es manté diferenciada.

Segons ha denunciat públicament el regidor popular Xavier Mulleras, Avancar ha acumulat uns 4,7 milions d’euros en pèrdues en una dècada, perquè el servei no ha acabat d’arrencar. El PP mai no hi havia cregut, però a més considera que, vista l’experiència, i tenint en compte que una empresa del sector ja se n’ha fet càrrec, no té cap sentit mantenir la participació pública a Avancar.

Així, el ple municipal del mes de juliol va aprovar la venda per 17.919 euros de la participació de l’1,33% que l’Ajuntament conservava a Catalunya CarSharing SA-Avancar. Segons la tinenta d’alcalde d’Economia, Sònia Recasens, la venda es fa per no generar pèrdues al balanç de Barcelona de Serveis Municipals (B:SM), la societat municipal que tenia la participació a Avancar. Hi van votar a favor els regidors de CiU i del PP. Els socialistes i els d’Unitat per Barcelona (ERC+RCat+DCat) s’hi van abstenir, mentre que els d’ICV-EUiA hi van votar en contra perquè van considerar que la sortida d’Avancar és un pas enrere en l’impuls d’estratègies municipals de mobilitat sostenible.

Per fomentar el cotxe multiusuari, el PP proposa en canvi que l’Ajuntament signi convenis amb diverses empreses de lloguer de cotxes, “afavorint l’ús compartit del vehicle privat i no el manteniment d’una empresa deficitària”, diu Mulleras. El regidor del PP demana que l’Àrea Metropolitana de Barcelona també vengui la seva participació a Avancar. Segons Mulleras, “és un sense sentit que Xavier Trias, president de l’AMB, que va reunir el ple dies abans que el consistori barceloní, no retirés la participació de l’ens metropolità i, dies més tard, sí que ho fes en el ple municipal”.