El vehicle privat torna a créixer als accessos a la ciutat i a les vies principals. Els quatre anys anteriors havia reculat, però el 2015 s'ha produït un increment generalitzat del trànsit. Això allunya encara més l'objectiu fixat en el Pla de mobilitat urbana de reduir l'ús del cotxe. (POSPO) El vehicle privat era el transport utilitzat el 2012 en prop del 27 per cent del total de desplaçaments. La intenció és que el 2018 la dada hagi baixat al 21, però quan falten només dos anys, la xifra continua estancada en el 26 per cent. La conseqüència és un repunt de les emissions contaminants. En 4 de les 7 estacions que mesuren la qualitat de l'aire a la ciutat, es van superar l'any passat els valors fixats per la Unió Europea. Des de l'Ajuntament reclamen més oferta de transport metropolità, per exemple, a Rodalies, que és el mitjà que menys creix. I en àmbit municipal creuen que és l'hora d'apostar decididament per una mobilitat més sostenible. MERCEDES VIDAL, regidora de Mobilitat "Hem de donar més capacitat al transport públic, via nova xarxa de bus i connexió dels tramvies, i hem de donar més espai per poder anar en bicicleta i poder caminar, perquè això serà el que ens permeti reduir els desplaçaments en vehicle privat, que és una qüestió de salut pública." "Però no només els desplaçaments en vehicle privat van augmentar l'any passat. El mateix va fer també el transport públic, i encara més van créixer els desplaçaments a peu i sobretot en bicicleta, que es van disparar més d'un 6 per cent." Mentre que el Bicing retrocedeix, la bicicleta privada continua guanyant terreny. Tot i això, el creixement és més lent del que es preveia. L'objectiu és arribar a més de 300 quilòmetres de carril bici d'aquí a dos anys, més del doble dels que hi ha ara.

En total, el 2015 es van registrar més de 4,9 milions de desplaçaments interns per la ciutat i 1,8 milions de viatges entre Barcelona i la resta de l’àrea metropolitana. És en aquestes anades i tornades dins i fora de la ciutat on va augmentar més l’ús dels vehicles motoritzats. Ho demostra el fet que la intensitat mitjana de vehicles creixés sobretot als accessos de la ciutat (2,8 %) i a les rondes (3,7 %).

Per contra, la bicicleta va augmentar un 6,3 % com a mitjà per moure’s per la ciutat. Els desplaçaments a peu ho van fer un 3,2 % mentre que els transports públics (bus, metro, tramvia i ferrocarrils) i els vehicles privats van tenir un increment d’ús del 2,3 %. Vistes aquestes dades, la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, diu que “és el moment de prendre decisions” i refermar l’aposta per crear més carrils bici, acabar de desplegar la nova xarxa de bus i tirar endavant la unió dels dos tramvies.

Vidal recorda que per complir amb la legislació europea sobre contaminació, cal reduir encara el 21 % dels desplaçaments amb vehicle privat.