Barcelona és la ciutat europea amb més circulació de motos i ciclomotors, un ús que s’ha intensificat després de l’estat d’alarma. Durant el mes d’agost a Barcelona es van matricular 2.266 motos, un 28 % més que en el mateix període de l’any anterior, quan es van matricular 623. En una entrevista al programa ‘reset’, de betevé, el president del Gremi de Tallers de Reparació d’Automòbils de Barcelona, Celso Besolí, ha confirmat aquest interès per l’ús de la motocicleta en els últims mesos i, sobretot, pel que fa a reparacions.

Durant el pic de la pandèmia el sector va patir una caiguda en picat de les matriculacions. De les 1.347 que hi va haver l’abril del 2019, es va passar a les 40 de l’abril del 2020. No obstant això, l’automoció va viure una recuperació notable un cop va finalitzar l’estat d’alarma, fet que va incrementar-se encara més durant l’estiu. Alguns usuaris de motos que les tenien “guardades en un garatge i només les utilitzaven en períodes estivals” han decidit recuperar-les i fer-ne una reparació i manteniment per utilitzar-les de nou.
Els tallers n’han estat els grans beneficiats, ja que han reparat una gran quantitat de motos que estaven inutilitzables des de feia temps. A la ciutat hi circulen 300.000 motos, una quantitat molt elevada i en què s’inclouen les motos elèctriques, que fan unes distàncies més curtes. Ara bé, el president del gremi destaca que molts usuaris han decidit comprar-se una motocicleta “amb una autonomia més elevada”, ja que molts usuaris utilitzen aquest mitjà per desplaçar-se fora de la ciutat per anar a treballar o fer trajectes més llargs.

“Compromís de 10.000 llicències”

En l’entrevista també hi ha participat Oriol Marimon-Clos, CEO d’eCooltra, l’empresa pionera a la ciutat de “motosharing”. Marimon-Clos comparteix les dades de l’increment i ho confirma a través d’una enquesta als usuaris. “Hem notat un traspàs del transport públic al transport individual, que s’ha increment durant la pandèmia”. També apunta a converses amb l’Ajuntament per augmentar les llicències de motos, que ara se situen en 7.000 a la ciutat. Admet que hi ha un “compromís” per part del consistori a “ampliar aquesta xifra fins a 10.000 abans que acabi l’any”, un fet que creu molt necessari en un context de pandèmia i creixement del sector.

Queixes del col·lectiu

El portaveu de la plataforma Motoristes Barcelona, Jaume Alguersuari, també ha participat en la conversa i ha posat de manifest una de les queixes més habituals dels usuaris de motocicletes. A la ciutat aquest mitjà de transport ha de compartir espai amb vehicles, bicicletes, patinets i altres mitjans que “són un perill per al vianant”, ja que sovint transiten per la vorera. És per això que l’entitat demana al consistori que detecti aquests casos i “hi posi ordre perquè la vorera ha de ser exclusivament per al vianant”.