La rebaixa a la meitat del preu de la T-Usual durant tres mesos que va proposar l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, es manté, ara per ara, en punt mort. A finals de març Colau va posar sobre la taula que el títol es rebaixés un 50 % per fomentar l’ús del transport públic, una proposta que necessitava el suport de la Generalitat per prosperar dins de l’ATM (que és l’organisme que gestiona els preus dels bitllets integrats).

Ara bé, el cert és que –tot i que el Govern català es va avenir a debatre’n en el si de l’ATM–, ERC i Junts van tombar al Parlament una moció d’En Comú Podem per impulsar la rebaixa de la T-Usual, el passat 28 d’abril. Aquest fet ha deixat la proposta de Colau, de moment, enlaire. La moció dels comuns va rebre el suport de la CUP i el PP, l’abstenció de PSC-Units i Cs, i el no de Vox (a banda d’ERC i Junts).

Això sí, la moció del Parlament no és vinculant i fonts de l’ATM han assegurat a betevé que correspon al Consell d’Administració de l’Autoritat del Transport Metropolità prendre una decisió en ferm sobre la qüestió.

La proposta volia compensar l’increment de preus

Colau va proposar rebaixar un 50 % la T-Usual per ajudar econòmicament les famílies en plena escalada de preus per l’encariment dels carburants. Actualment la T-Usual costa 40 euros per als trajectes d’una zona i és el títol de transport més utilitzat.

preu actualproposta de Colau
1 zona40 €20 €
2 zones53,85 €26,93 €
3 zones75,60 €37,80 €
4 zones92,55 €46,28 €
5 zones106,20 €53,10 €
6 zones113,75 €56,88 €

Rebaixar la T-Usual tindria un cost de 50 milions d’euros

Inicialment, el vicepresident del govern, Jordi Puigneró, va criticar la idea de Colau per l’alt cost que tindria per a les administracions i va qualificar la mesura d’electoralista. Va estimar que la rebaixa tindria un cost aproximat de 50 milions d’euros i l’Ajuntament ràpidament es va comprometre a aportar-hi 12 milions, corresponents al 25 % de la seva participació en l’ATM. D’aquesta manera, la Generalitat n’hauria d’aportar 25 i l’AMB, els 12 restants.

Colau també va rebre crítiques del Govern espanyol, a qui va demanar que participés en la rebaixa de la T-Usual millorant el finançament del transport públic, que fa dos anys que està congelat. La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, va considerar que l’alcaldessa “es va avançar fent una proposta que va més enllà de les seves possibilitats sense encomanar-se a ningú” i li va demanar que concretés la petició.