L’Autoritat del Transport Metropolità, l’ATM, ha aprovat aquest dimarts reduir al 50 per cent el preu de tots els abonaments mensuals (com la T-Usual) i trimestrals a partir de l’1 de setembre i fins al 31 de desembre del 2022. En el cas dels títols multiviatge com la T-Casual, la rebaixa serà del 30 per cent. La T-Familiar, la T-Grup i la T-Dia mantindran el mateix preu.
La reducció de tarifes s’emmarca en el reial decret llei del 25 de juny que va aprovar el govern central per fer front a la crisi energètica i econòmica derivada de la guerra d’Ucraïna. El decret preveu mesures entre les quals destaquen els ajuts al transport públic.
Rebaixes i caducitat
L’ATM també ha acordat que la caducitat de tots els títols comprats durant l’últim trimestre de l’any serà el 15 de gener del 2023.
Els títols adquirits el 2022 i no estrenats es podran bescanviar fins al 31 març del 2023. Si són títols bonificats, l’usuari haurà de pagar la diferència. Pel que fa als títols no determinats per l’ATM, com ara la T-4 o la targeta per a pensionistes, es farà una rebaixa del 50 per cent. I pel que fa al transport de titularitat municipal, la decisió d’una rebaixa del 30 per cent o més dependrà, segons Torres, dels ajuntaments.
L’ATM espera compensacions
El director executiu de l’ATM, Pere Torres, ha explicat en roda de premsa que “estem preocupats per l’impacte econòmic que tindrà tot plegat, sobretot amb la pujada de preus energètics“. Torres ha quantificat en 165 milions d’euros els sobrecostos d’aquest any 2022 que no s’han pogut fet repercutir en les tarifes.
El màxim responsable de l’ATM ha mostrat preocupació també per quan i com arribaran les compensacions econòmiques que es deixin d’ingressar amb aquestes mesures. “Si finalment no es compensen aquestes rebaixes les haurem d’assumir nosaltres”.
Un altre neguit de Torres és com afectaria l’entitat la possible gratuïtat de Renfe que va anunciar el govern central i que podria afectar els títols combinats o suposar una pèrdua de viatgers de metro i bus cap a Rodalies. Un fet que, segons càlculs de la institució, podria tenir un impacte d’entre 45 i 50 milions d’euros. En aquest sentit, Torres ha avançat que han fet una petició a l’administració espanyola per obrir una via de compensació als operadors per la pèrdua d’usuaris per la gratuïtat dels abonaments de Renfe.
Cost per l’ATM
L’ATM preveu que el sobrecost de bonificar el 30 % del preu del bitllet que assumirà el Ministeri de Transports serà de 40 milions d’euros, mentre que el 20 % que pagaran les institucions membres de l’ATM serà de 28 milions d’euros. El ministeri repartirà 200 milions d’euros a tot l’Estat, i ho assignarà en funció de criteris propis. En cas que l’ATM necessiti més diners dels que el govern espanyol li assignarà, el sobrecost l’haurà d’assumir la mateixa autoritat, indiquen els seus responsables.
Compensacions a operadors
De cara als operadors, l’ATM ha informat que es compensaran els títols venuts. Per això els operadors hauran de notificar quants títols han venut. L’ATM, però, ha assenyalat que “no estem en condicions de retornar els diners fins que nosaltres no rebem les compensacions”.
Un altre tema pendent de solucionar és l’adaptació tècnica dels equips de venda i validació de bitllets. Segons ha dit Torres, es treballarà perquè totes estiguin operatives i amb les noves tarifes l’1 de setembre.