Des de fa un any i mig el transport públic està guanyant passatgers. (POSTPO) De gener a novembre, el sistema integrat va transportar més de 840 milions de passatgers. El mitjà que n'ha guanyat més és el tramvia, amb un augment de gairebé el 3%. El segueixen els ferrocarrils catalans i el metro, amb increments menors. Més reduïda és la pujada d'usuaris al bus, mentre que Rodalies és l'únic mitjà que en perd. Amb tot, s'espera tancar l'any amb més de 900 milions de passatgers i mantenir la tendència el 2015. Aquest és un dels motius a què s'aferra el govern per defensar la congelació de tarifes que s'ha aprovat avui. SANTI VILA, conseller de Territori i Sostenibilitat "Si hi ha major demanda hi haurà majors ingressos per al conjunt del sistema. En la mesura que això no cobreixi aquestes decisions que s'han pres avui, les tres administracions, en la proporció que està pactada, participarem del finançament d'aquestes decisions." Precisament, una aportació extra de l'Ajuntament i l'Àrea Metropolitana cobriran la rebaixa de la T-10, que costarà 9 euros amb 95 cèntims. També seran més barates la targeta trimestral per a famílies nombroses i monoparentals i la T-Trimestre bonificada per als aturats. Amb els diners de més que aporta Barcelona no només es reduirà la T-10 d'una zona sinó la de totes les altres sis. JOAQUIM FORN, primer tinent d'alcalde "Sí, però els que ens beneficiem de manera molt més clara, per un tema de nombre d'usuaris, és sempre la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana i per això hi ha un compromís econòmic d'aquestes dues administracions". Amb la T-10 per sota dels 10 euros, Barcelona serà, segons el govern català, la capital europea amb l'abonament més barat.

Les tarifes definitives dels bitllets del transport per a 2015 ja tenen el vistiplau de l’Autoritat del Transport Metropolità, que ha aprovat els preus aquest divendres. La congelació i la rebaixa d’alguns títols trenca la tendència dels darrers anys, en què s’havia apostat sempre per augmentar les tarifes. Les administracions implicades han explicat que aquesta nova mesura és possible gràcies a l’augment dels usuaris (s’han registrat 12 milions de validacions més que al 2013) i a l’increment les aportacions que fan la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

Nous preus per a 2015

La T-10 d’una zona costarà 9,95 €, una rebaixa del 3,4% respecte al cost actual que també s’aplicarà al bitllet de la resta de zones, fins a la 6. La disminució afectarà també els bitllets que es calculen en base a la T-10, com la T-Trimestre per a persones aturades – que valdrà 1,05 € menys i se situarà a 29,85 € – o el títol T- 70/90 per a famílies monoparentals i nombroses, que costarà 55,70 € i 34,80 € el títol especial.

La resta de preus del sistema tarifari integrat es mantenen com fins ara: el bitllet senzill costarà 2,15 €, la T-50/30 valdrà 42,50 € i la T-Mes, 52,75 €.

Més viatgers i un augment de les aportacions públiques, les claus de la rebaixa

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha explicat que “si hi ha major demanda, hi haurà majors ingressos” però ha recordat que si no es compleix aquesta previsió, les “tres administracions implicades participarem del finançament”. Aquesta política de preus respon també al pacte de finançament del transport públic signat per les administracions aquest novembre i pel qual es comprometien a augmentar les aportacions al sistema de transport. Vila ha recordat que les rebaixes les assumeixen exclusivament l’ATM i l’Ajuntament de Barcelona, una administració que ha incrementat l’aportació en 16 M €, arran del pacte amb el PSC. El primer tinent d’alcalde, Joaquim Forn, ha dit que amb aquest gest han complert amb el pacte de finançament del transport amb el qual es van comprometre.

Aquest 2014 els passatgers del sistema de transport públic han augmentat un 1,45%, el que suposa un increment de 12 milions de viatges respecte al 2013 i que situa la xifra total en 840 milions de validacions. Les dades, registrades fins a aquest novembre, indiquen una recuperació dels viatgers, que es va començar a detectar a partir del segon semestre de 2013, quan va canviar la inèrcia dels anys anteriors. L’ús del tramvia puja un 2,9% (22 milions), els viatgers als Ferrocarrils de la Generalitat augmenten un 1,9% (71 milions), i els del metro un 1,3% (344 milions). Tenen menys èxit els autobusos de l’TMB, que només creixen un 0,6% (170 milions), i els trens de rodalies perden viatgers, un 0,4% (35 milions).