Aquestes imatges ja han rebut més de quatre milions de visites al YouTube. És el moment en què un avió de la companyia russa Utair, a punt d'aterrar, torna a enlairar-se perquè un altre aparell, de Sky Team, està creuant la pista. Des d'Aena asseguren que l'aterratge es podria haver efectuat sense problemes i que la maniobra no va comportar risc en cap moment. Tot i així, en un comunicat que ha publicat avui, el gestor aeroportuari explica que ha obert una investigació per determinar les causes dels fets i comprovar si hi ha hagut cap irregularitat. Pel sindicat de pilots SEPLA, aquest és un procediment segur i conegut entre els pilots, però no és una maniobra que es produeixi habitualment. FRANCISCO PINIÉS, gerent SRS de SEPLA "No es habitual pero en aeropuertos de mucha congestión si que es usual que esa maniobra cada equis operaciones se tenga que realizar motor al aire" Aena insisteix que aquestes imatges que circulen per les xarxes socials són enganyoses perquè no tenen perspectiva, i que en tot cas no formen part de la investigació. Sigui com sigui la Comissió d'Investigació d'Accidents i Incidents d'Aviació Civil serà qui en tindrà l'última paraula.

En un primer moment, l’ens aeroportuari ha volgut minimitzar la importància de la incidència però, finalment, Aena ha emès un comunicat a les 14 h a través del qual ha confirmat que ha obert una investigació sobre l’aterratge difícil que aquest cap de setmana s’ha viscut a les instal·lacions barcelonines. Alhora, la situació ha estat notificada a la Comissió d’Investigació d’Accidents i Incidents d’Aviació Civil (CIAIAC), que depèn del Ministeri de Foment. Aquesta serà l’encarregada d’analitzar els fets i “confirmar l’existència de l’incident”.

Així mateix, Aena també ha aclarit que les imatges enregistrades i penjades a YouTube no formen part de la investigació. El rebombori, però, ja s’ha estès. El vídeo té més de dos milions de visites.

Aproximació frustrada, una maniobra habitual

El cap del departament tècnic del sindicat de pilots SEPLA, Ariel Shocron, ha assegurat a BTV que maniobres com les que dissabte van obligar un avió a tornar a aixecar el vol per no aproximar-se més del compte a un aparell que creuava la pista “són completament normals” i es produeixen entre dues i tres vegades al dia a qualsevol aeroport del món. Experts en aeronàutica han coincidit amb Aena que la imatge enganya: als dos avions implicats en l’incident els separaven almenys dos quilòmetres.

Aproximació frustrada o motor i enlaire. Així es denomina la maniobra realitzada dissabte per un pilot de l’aparell rus a qui van captar com desistia d’aterrar i optava per emprendre de nou el vol en comprovar que un segon aparell s’interposava entre la seva màquina i la pista. Segons Shocron, es tracta d’un “procediment molt establert”, que “és el primer que s’ensenya als pilots”. Pot ser que es realitzi per la mateixa raó per la qual va reaccionar l’Utair rus o bé perquè hi ha ratxes de vent, la pista mullada o una bandada d’ocells. “No suposa cap risc”, afirma Francisco Pimies, pilot experimentat d’Iberia, que corrobora que la maniobra és “habitual en aeroports congestionats”. Es va fer amb temps suficient, assegura, i diu que falta, a més, perspectiva per adonar-se que els dos aparells no haurien col·lidit en cap cas.

Els enginyers aeronàutics exigeixen una investigació

La delegació catalana de l’Associació d’Enginyers Aeronàutics d’Espanya ha confirmat a BTV que es tracta d'”un incident que s’ha de notificar a les institucions pertinents” per buscar responsabilitats. Segons fonts de l’entitat, el pilot frustra l’aproximació “perquè no ho veu gens clar”. En aquest sentit, consideren un error que Aena afirmi que es podria haver aterrat sense problemes. Creuen necessària una investigació que aclareixi els fets des de la perspectiva de cada sector implicat: la tripulació russa, l’argentina i la torre de control de l’aeroport.