El debat entre els taxistes sobre el decret llei que regula les llicències de VTC i que va aprovar el Consell de Ministres divendres passat ha estat intens. La majoria de conductors ha donat el vistiplau a la normativa —que traspassa a les comunitats autònomes la regulació del mercat de les llicències de VTC—, tot i que molts no estan d’acord amb la moratòria de quatre anys que s’hi estableix. D’altres desconfien de com s’implantarà la regulació descentralitzada. Centenars de conductors han participat en l’assemblea, que s’ha fet a la zona d’espera de la T-1 de l’aeroport de Barcelona-el Prat. La votació de l’assemblea descarta la possibilitat d’una vaga de taxistes.

taxistes durant l'assemblea

Pels taxistes, aquest és un primer pas per obrir un marc que reguli el sector de les llicències de VTC. Tot i això, remarquen que seguiran molt de prop com s’acaba fent efectiva la normativa, en aquest cas, a Catalunya. Alerten que, si no satisfà les seves expectatives, tornaran a fer mobilitzacions.

Rebuig a la moratòria de quatre anys

Segons el decret, els vehicles VTC que vulguin circular per la ciutat hauran de tenir una llicència específica. Tot i això, amb la moratòria, els conductors que ja tenen llicència i aquells que l’hagin tramitada podran continuar circulant pel nucli urbà com fins ara durant quatre anys més, si acrediten el compliment d’uns requisits mínims.

Precisament la moratòria és el principal argument que han esgrimit a l’assemblea els qui han votat en contra d’acceptar el decret llei. Argumenten que no dona resposta a les reivindicacions que els van dur a convocar una vaga al juliol. Des de l’Agrupació Taxi Companys (ATC), Luis López, creu que “no hi ha unes garanties perquè el sector del taxi pugui estar content perquè no passarà res fins d’aquí a quatre o sis anys”. López adverteix que “d’aquí a uns mesos tornarà a saltar el conflicte, això no està solucionat ni molt menys”.

Tot i que el sindicat majoritari del col·lectiu a Barcelona, Elite Taxi veu amb bons ulls el decret llei, tampoc no avala aquesta moratòria. Per això, un cop el text ha estat aprovat pel col·lectiu de taxistes, el posaran a mans d’advocats per aconseguir la màxima regulació possible del sector. L’Associació Nacional del Taxi (Antaxi), per la seva banda, va anunciar aquest dimarts que recorrerà contra la moratòria. L’entitat, que aglutina una desena d’entitats i associacions del taxi, també va demanar que s’aixequi la suspensió del reglament sobre les llicències de VTC que va aprovar l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) —i que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya va suspendre cautelarment després d’un recurs del ministeri de Foment.

Què diu el decret llei?

La normativa aprovada pel Consell de Ministres el 28 de setembre passat, en vigor des del 30 de setembre, descentralitza l’autorització i la regulació de les llicències de VTC. Així doncs, el decret llei atorga aquesta responsabilitat a les comunitats autònomes i ajuntaments. A partir d’aquí, han de ser els òrgans territorials els encarregats de decidir quantes llicències autoritzen i amb quins criteris ho fan. En el cas de Barcelona, l’encarregat és l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

La normativa és el resultat de les negociacions entre el sector del taxi, les empreses de VTC i el Ministeri de Foment després de les pressions dels taxistes, que han protagonitzat un estiu marcat per protestes.