
La nova llei d’assegurança de vehicles inclou novetats importants per als conductors de patinets elèctrics i altres vehicles lleugers motoritzats com monocicles elèctrics, plataforma de manillar (segways) o monopatí elèctric (hoverboards). La principal, la normativa obliga els conductors d’aquests vehicles de mobilitat personal (VMP) a disposar d’una assegurança obligatòria a partir del 2026. La llei també estableix que tots els VMP s’hauran d’inscriure en un registre públic gestionat per la DGT per tal d’estar identificats de manera correcta.
L’objectiu és millorar la seguretat viària i protegir tant els conductors com els vianants davant de possibles accidents. Els patinets elèctrics han experimentat un creixement exponencial a les ciutats i, amb aquest, també han augmentat els accidents.
A continuació et detallem tots els canvis normatius per als patinets elèctrics i altres vehicles lleugers.
Quan entra en vigor l’assegurança obligatòria?
Segons la nova normativa, l’obligació de disposar d’una assegurança per circular amb patinets elèctrics i VMP entra en vigor el 2 de gener del 2026. A partir d’aquesta data, tots els conductors d’aquests vehicles hauran de tenir la pòlissa contractada i vigent.

Registre obligatori dels patinets
La llei estableix que tots els patinets i vehicles de mobilitat personal s’hauran d’inscriure en un registre públic de la DGT.
Serà el Govern espanyol qui posarà en marxa aquest registre abans que acabi l’any. La normativa també indica que serà necessari que els patinets i la resta de VMP disposin d’un certificat de circulació i d’una identificació visible semblant a una etiqueta o matrícula.
Què és un vehicle de mobilitat personal (VMP)?
La llei amplia la definició legal de vehicle de motor, entre els quals hi ha els patinets elèctrics i la resta de vehicles de mobilitat personal. La normativa defineix els VMP com aquells propulsats per motors elèctrics amb una sola plaça que poden assolir una velocitat màxima d’entre 6 i 25 km/h (si pesen menys de 25 kg) o una velocitat màxima d’entre 6 i 14 km/h (si pesen més).
A més dels patinets elèctrics, també es consideren VMP els monopatins motoritzats, rodes elèctriques, plataforma de manilla o monopatí elèctric.
Les bicicletes elèctriques també necessitaran assegurança?
La llei 5/2025 tipifica que les bicicletes elèctriques de pedaleig assistit no són considerades com a VMP, sempre que no superin els 25 km/h o 250 W de potència. Ara bé, actualment hi ha moltes bicicletes amb motors auxiliars que superen aquests 250 W de potència.
Per tant, si ets usuari de bicicleta elèctrica, revisa bé les característiques del vehicle per saber si necessites contractar o no una assegurança com la resta de vehicles lleugers.
Quin preu tindrà l’assegurança per a patinets?
Actualment, les asseguradores ja ofereixen pòlisses per a patinets i VMP a través dels seus webs amb uns preus que oscil·len entre els 20 € i els 80 €, depenent de la cobertura. La majoria inclouen responsabilitat civil mínima de 150.000 € i algunes afegeixen serveis extra com assistència mecànica, despesa mèdica i el transport complementari que fan pujar el preu de la prima.
Què més regula la llei?
La nova llei d’assegurança de vehicles, que va entrar en vigor el 26 de juliol, adapta la normativa espanyola a la Directiva Europea 2021/2118 i inclou altres novetats:
- S’amplia el concepte de “fet de la circulació”, també a vies privades o zones fora de carreteres públiques.
- Millora el sistema d’indemnitzacions a víctimes d’accidents i es donen garanties en cas d’insolvència de l’asseguradora.
- Es reforça la seguretat jurídica per a conductors, vianants i companyies d’assegurances.