Aquest dissabte, 1 de setembre, comença la transició cap a la WLTP: un nou protocol per calcular el consum i les emissions contaminants dels cotxes. Aquesta normativa és més estricta que la usada fins ara, la NEDC (dissenyada als anys 80) i s’apropa més a unes condicions reals de conducció.

Fins ara, el consum mitjà homologat dels cotxes podia diferir fins a tres litres del consum real. Per exemple, un SUV compacte amb motor de benzina com el Mazda CX-5 homologa 6,0 l / 100 km, però el consum mitjà real es dispara fins als 8,5 l / 100 km en un ús mixt. El canvi normatiu vol posar fi a aquestes diferències i a les trampes fetes per algunes marques, com Volkswagen.

Dos anys més fins a la plena WLTP

Inicialment, els nous criteris per homologar el consum i les emissions dels vehicles havien d’entrar plenament en vigor l’1 de gener del 2019 (després de quatre mesos de transició). Aquest divendres, però, el Consell de Ministres ha anunciat una moratòria d’última hora: la WLTP no serà obligatòria per homologar un cotxe fins l’1 de gener del 2021.

El Govern espanyol justifica la moratòria perquè les marques no perdin competitivitat. D’aquesta manera, ha cedit davant la pressió del sector, que demanava un període de transició durant el qual s’apliquessin uns criteris no tan estrictes i més propers al protocol NEDC.

Consum cotxe segons WLTP

Com són les proves WLTP?

Les proves WLTP es diferencien de les NEDC perquè tindran en compte més factors (com l’equipament de cada model, el canvi de marxes o la pressió dels pneumàtics) i intentaran simular una conducció real. En aquest sentit, destaquen les diferències següents:

  • El test WLTP dura 30 minuts (el NEDC en durava 20).
  • Es fa un recorregut de 23,25 km (en comptes d’11 km).
  • Hi ha tres fases de conducció amb frenades i arrencades (abans hi havia dues fases).
  • La velocitat mitjana del cotxe és de 46,5 km / h (en el NEDC era de 34 km / h).
  • La velocitat màxima puja a 131 km / h (ja no es limita a 120 km / h).

Com m’afecta si ja tinc cotxe?

A efectes pràctics, per als qui tenen un cotxe en propietat, el canvi en l’homologació no tindrà cap afectació. Els motors dels cotxes continuaran sent els mateixos, l’únic que canviarà són els tràmits que hauran de seguir els fabricants per aconseguir una certificació oficial.

I si me n’he de comprar un?

Ara bé, els qui hagin de comprar un cotxe nou sí que podrien notar el canvi; en especial, a la butxaca. Com que les noves proves faran aflorar uns consums i unes emissions de CO2 superiors a les actuals, hi haurà alguns models que saltaran a un tram superior en l’impost de matriculació. Existeixen quatre trams, que tributen en relació amb les partícules contaminants emeses:

  • Fins a 120 g CO2 / km: el cotxe queda exempt de tributar.
  • Entre 121 g i 160 g CO2 / km: tributa un 4,75 % del preu base del cotxe.
  • Entre 161 g i 200 g CO2 / km: tributa un 9,75 %.
  • Més de 200 g CO2 / km: tributa un 14,75 %.

Concessionari SEAT Lesseps Motor Barcelona

Els comerciants albiren una baixada de vendes

Segons el secretari general del Gremi del Motor, Joan Blancafort, un 75 % dels cotxes que es matriculen actualment no tributen l’impost de matriculació. Amb l’aplicació del protocol WLTP, alguns d’aquests podrien registrar unes emissions superiors als 120 grams de CO2, fet que els faria pagar un 4,75 % d’impost.

És el cas del Seat Ateca amb el motor de benzina 1.0 i 115 cv. Els qui l’han comprat ara no han hagut de pagar impost de matriculació perquè homologa 119 g CO2 / km. Però segons els comercials del concessionari Lesseps Motor, amb la nova normativa el cotxe registra tres grams més de CO2 i això sumarà a la factura 850 € extra.

Reclamen mesures per renovar el parc mòbil

Tot i que Blancafort veu amb bons ulls les “mesures que donen fiabilitat al producte”, reclama a l’administració que centri les polítiques a renovar els cotxes més vells: “El veritable problema està relacionat amb l’antiguitat del parc mòbil”, ha assegurat a betevé.

Blancafort ha recalcat que cal retirar “sobretot els cotxes de més de 20 anys”, que, ha advertit, “no tenen ni les normatives de motorització Euro”. En aquest sentit, el secretari general del Gremi del Motor ha explicat que l’edat mitjana del parc mòbil espanyol és de 12,1 anys, una de les més altes d’Europa.