cartell de zbe

La moratòria que permet l’accés dels vehicles pesants contaminants a la zona de baixes emissions (ZBE) s’ampliarà sis mesos més, tal com reclamava el sector. Finalment, els cinc municipis que integren la ZBE, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i la Generalitat han acordat ampliar el termini per les situació socioeconòmica derivada de la covid-19.

Precisament, els transportistes havien convocat una marxa lenta aquest dilluns, 31 de maig, en contra de les restriccions de la ZBE.

Fins quan s’amplia la moratòria?

  • Camions i autocars petits (N2, N3 i M2): la moratòria s’amplia fins a l’1 de gener del 2022. La moratòria inicial acabava l’1 de juliol del 2021.
  • Autocars de transport col·lectiu (M3): la moratòria s’amplia fins a l’1 de juliol del 2022. La moratòria inicial acabava l’1 de gener del 2022.

Amb aquesta moratòria les administracions donen resposta a les demandes que els havien fet arribar els sectors afectats en diferents reunions prèvies. Els vehicles pesants sense etiqueta ambiental podran continuar accedint a la zona de baixes emissions, que abraça els municipis de Barcelona, Cornellà, Esplugues, l’Hospitalet i Sant Adrià de Besòs.

En el cas de les furgonetes sense etiqueta ambiental, la moratòria es va acabar el 31 de març. Segons l’Ajuntament, les furgonetes sense etiqueta representen un 0,88 % del parc circulant.

Desconvoquen la marxa lenta

Després de l’anunci de la pròrroga de la moratòria, les associacions de transportistes de vehicles pesants han decidit suspendre la marxa lenta prevista per aquest dilluns 31 de maig.

El sector considera que l’endarreriment de l’entrada en vigor de les restriccions els ha de permetre reprendre la taula de negociació per aconseguir l’homologació de filtres i catalitzadors, un pla d’ajudes per a la renovació del sector i més seguretat jurídica.

En cas contrari, les associacions han alertat que la moratòria només contribuirà a endarrerir el problema i que reprendran les mobilitzacions.