Falten encara molts mesos per acabar l'any i decidir les tarifes de 2017, però avui l'Ajuntament ja ha volgut deixar clara una línia vermella. El consistori NO vol, en cap cas, apujar preus, tot i que reconeix que si totes les administracions no fan l'aportació que li pertoca, el deute de TMB pesa sobre les decisions tarifàries. El missatge va dirigit, en especial, a l'Estat, que per a aquest 2016 ha mantingut en 98,6 els milions que aporta al transport de Barcelona, la meitat dels que posava l'any 2010. Una davallada que han intentat corregir les altres administracions amb més diners al sistema. MERCEDES VIDAL, regidora de Mobilitat "No estem estudiant en cap cas una pujada de tarifes, no és la nostra política. Precisament el que demanem és compromís a les administracions per aportar de forma suficient al sistema per no arribar a aquest extrem. Les tarifes dels usuaris s'han de mantenir o fins i tot s'han de baixar." De moment ja s'ha obert un espai de participació amb les entitats del Pacte per la Mobilitat per parlar de tarifes. El govern municipal també ha carregat avui contra la gestió privada de la T-Mobilitat, un nou títol de transport integrat que s'ha d'implantar a finals d'any. L'Ajuntament està buscant ara un acord amb la Generalitat per augmentar-ne el control públic.

“No estem estudiant en cap cas una pujada de tarifes, no és la nostra política”, ha sentenciat Mercedes Vidal. La regidora de Mobilitat ha demanat un “compromís” a les administracions públiques per aportar els recursos “suficients” al sistema de transport públic de l’àrea de Barcelona per no haver d’apujar tarifes. Vidal ha criticat que la davallada d’aportacions de l’Estat els últims anys ha coincidit amb un increment de tarifes. “Aquesta no és la via per finançar el transport públic, les tarifes s’han de mantenir o fins i tot s’han d’abaixar”, ha dit.

La regidora de Mobilitat ha mostrat la disconformitat amb l’aportació de l’Estat al transport públic de Barcelona el 2016, que divendres passat es va oficialitzar en 98,6 milions d’euros. Vidal ha recordat que l’any 2010 el govern central hi va aportar uns 200 milions. “El compromís de l’Estat amb la mobilitat hauria de ser una prioritat”, ha valorat. La regidora ha explicat que el deute de TMB, entorn dels 500 milions d’euros, “és un llast per a la política tarifària”. En el marc del Pacte per la Mobilitat, l’Ajuntament ha obert un espai de participació per parlar de tarifes. La primera reunió es va fer el 31 de març.

“Més control públic” de la T-Mobilitat

Mercedes Vidal ha carregat també contra la gestió privada de la T-Mobilitat, el títol de transport integrat que s’ha de posar en marxa en una primera fase a finals de 2016. La regidora de Mobilitat ha explicat que es vol renegociar el contracte signat el mandat anterior per la Generalitat. Revertir-lo tindria un cost, segons Vidal, d’entre 70 i 75 milions d’euros, “un cost que no podem assumir”. “El que busquem és augmentar el control públic dins el contracte”, ha dit Vidal, que ha afirmat que es busca un acord polític amb la Generalitat per traslladar la proposta al grup d’empreses privades, en què hi ha CaixaBank, a les quals es va adjudicar el contracte de la T-Mobilitat.