Falta menys d’un mes per a l’inici del nou any, i la incògnita sobre la renovació de les bonificacions del transport públic desperta cada vegada més inquietud. Des de l’últim trimestre del 2022, els títols de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) —excepte la T-Casual— o qualsevol de la resta de transports integrats es beneficien de la rebaixa del 50 % dels abonaments. Un 30 % del finançament ve de l’Estat, i l’altre 20 %, de la Generalitat. Certes informacions han apuntat en els darrers dies que les tarifes podrien perdre aquesta inversió de les administracions i que, per tant, el 100 % del preu acabarà recaient de nou en els usuaris.
La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha afirmat que la seva voluntat és mantenir les bonificacions aquest 2025, tal com van acordar amb els comuns amb els pactes d’investidura. Per la seva banda, Laia Bonet, primera tinenta d’alcaldia, ha confirmat que el debat s’ha de tenir, però que no avançaran les propostes i demandes de l’ATM.
Canviar les bonificacions per ajudes
No és la primera vegada que Óscar Puente, ministre de Transport, avisa que les bonificacions tenen data de caducitat. Ho va fer el desembre del 2023 i també el mes d’octubre. Puente es va mostrar partidari de posar fi al finançament general i, a canvi, implementar mesures de suport als usuaris recurrents, als més vulnerables econòmicament o als més joves. Així, va assegurar que la “fotografia final no varia gaire”.
La directora general de Transports i Mobilitat, Susi López, també ha parlat sobre la qüestió i ha remarcat que, quan es van proposar les bonificacions, hi havia una situació social diferent a l’actual. Per tant, ha considerat que aquests diners s’haurien de destinar a altres accions.
Usuaris en desacord
A peu de carrer, els usuaris han considerat que aquest augment seria abusiu per les butxaques, ja que implicaria pagar el doble del preu actual. “Hauria de ser gratuït o amb una tarifa baixa per fomentar també l’ús del transport públic en una ciutat com Barcelona que clarament té problemes de contaminació”, ha reivindicat una usuària. Alguns també han assenyalat que no es pot apujar el preu si no es millora el servei.